اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

آکنه چیست و چگونه درمان میشود؟

آکنه یا جوش صورت از مشکلات رایج پوستی می‌باشد که به صورت لکه‌های قرمز،سفید یا سیاه رنگ در پوست ظاهر می‌شود؛ البته در برخی از موارد هم به شکل دانه‌های زیر پوستی ایجاد خواهند شد. اغلب افراد در دوره‌ای از زندگی خود با جوش در صورت و بدن خود مواجه خواهند شد. درمان جوش صورت به ویژه در جوانان و نوجوانان، به دلیل نگرانی ها و اضطرابی که در مورد ظاهر ایجاد می‌کند؛ بسیار اهمیت دارد. برخی از نوجوانان به دلیل این برجستگی های ناخوش آیند، حتی حضور در اجتماع را محدود کرده و از شرکت در محافل اجتماعی پرهیز می‌نمایند. به همین دلیل بر آن شدیم؛ در این مطلب انواع آکنه و درمان آنها را به طور مفصل بررسی می‌نماییم. در ادامه با ما باشید.

شهروندان عزیز! درمان آکنه در اصفهان توسط دکتر لادن ناظمی، با بکارگیری جدیدترین روشهای درمانی از جمله آر اف فرکشنال و درمانهای غیر لیزری قابل انجام می‌باشد. شما می‌توانید برای کسب آگاهی بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما از طریق تماس با شماره‌های 32240913 و 09336900224 اقدام نمایید.

آکنه چیست؟

آکنه یکی از شایع‌ترین بیماریهای پوستی و اصلی ترین علت مراجعه افراد به پزشکان پوست است. این بیماری اغلب در سنین نوجوانی و همزمان با بلوغ شروع می‌شود. حدود ۸۰ درصد از نوجوانان و جوانان به آکنه‌ مبتلا هستند. ایجاد آکنه به دلیل رشد ریشه مو در فضای کانال‌ مانندی به اسم فولیکول است. از طرف دیگر، غدد چربی به عنوان زوائد پوستی، ترشحات خود را داخل فولیکول مو تخلیه می‌کنند که به سمت بالا حرکت کرده و روی سطح پوست پخش می‌شود. اصلی ترین دلیل ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی است.

انواع آکنه

آکنه به 5 گونه مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از: جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه، جوش‌های چرکی که با عنوان جوشدانه شناخته می‌شوند، سفت دانه یا پاپول و نودول، که هر نوع از این ضایعات آکنه‌ای نیاز به درمان متفاوتی دارند. درمان سریع و مناسب این آکنه‌ها می‌تواند خطر عوارض پوستی طولانی مدت مانند لکه‌های تیره و اسکار آکنه را کاهش دهد. در ادامه هر کدام از انواع آکنه را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم.

1- جوش سر سفید

در این جوشها منافذ پوستی به طور کامل بسته می‌شود؛ و چربی پوست به همراه باکتری ها و سلول های مرده به صورت یک برآمدگی سفید رنگ درون این منافذ محبوس می‌گردند. جوش های سر سفید اغلب کوچک هستند و زیر پوست باقی میمانند .

درمان جوش سر سفید

برای درمان جوشهای سر سفید مصرف برخی داروها و محصولات موضعی می‌توانند کمک کننده باشند. البته اغلب این محصولات باید تحت نظر پزشک پوست مورد استفاده قرار گیرند. روشهای مراقبت از پوست نیز می‌توانند در درمان این ضایعات موثر باشند.

2- جوش سر سیاه

جوش‌های سر سیاه یکی از شایع ترین انواع آکنه هستند. این جوش ها زمانی ظاهر می‌شوند که منافذ باز پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده‌ پوست و چربی اضافه‌ای که توسط غده‌های چربی ترشح می‌شود (سبوم)، مسدود شوند. افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض جوش‌های سر سیاه هستند؛ با این وجود این جوش‌ها ممکن است در هر پوستی ایجاد شوند. برخلاف جوش‌های سرسفید که منافذ بسته در پوست ایجاد می‌کنند، جوش‌های سر سیاه منافذ باز دارند؛ و اکسید شدن در سطح این منافذ، موجب رنگ تیره‌ این جوش‌ها می‌شود.

درمان جوش سر سیاه

روشهای کلینیکال پاکسازی عمقی پوست و درمان جوش های سرسیاه عبارتند از: لیزر، پیل کربن، دستگاه فیس آپ، میکرونیدلینگ، میکرودرم ابریژن و کلیه روشهای لایه برداری و پاکسازی پوست این روشها با لایه برداری سطحی پوست سلول های مرده را از بین می برند و منافذ باز پوست پاکسازی می شوند. استفاده از محصولات حاوی رتینوئید و شستشوی پوست بخصوص قبل از خواب نیز می‌تواند در کاهش و رفع این ضایعات موثر باشد.

3- جوش های چرکی یا جوشدانه

جوش چرکی شکل جدی‌تری از آکنه است که سبب به وجود آمدن کیست‌ها و برآمدگی‌های بزرگ و ملتهب روی پوست می‌گردد. جوش چرکی بسیار دردناک است و زمانی ایجاد می‌شود که چربی و سلول‌های مرده‌ پوست به طور عمیق در فولیکول مو یا منافذ پوست نفوذ می‌کنند. با پارگی منافذ زیر پوست، التهاب به سمت بافت اطراف کشیده می‌شود؛ و این جریان در پوست ادامه پیدا می‌کند و التهاب گسترش می‌یابد. در این شرایط باکتری‌های مولد جوش رشد می‌کنند و جوش در تمام ناحیه پخش می‌شود. پوست بدن برای جلوگیری از پخش شدن التهاب، یک کیست دور آن منطقه ایجاد می‌کند؛ که این کیسه همان جوش چرکی آست.

بهترین درمان آکنه

درمان جوش های چرکی یا جوش دانه

شاید جوش چرکی یا جوشدانه‌ها تنها با تجویز آنتی بیوتیک هایی مانند اریترومایسین، سولفاستامیدو اسید آزالائیک، کلیندامایسین یا ژل هایی از خانواده رتینوئیها درمان شوند. توجه کنید که مصرف داروهای پیشنهادی تنها با تجویز پزشک پوست امکان پذیر است و در غیر اینصورت عوارض استفاده از آنها میتواند خیلی بیشتر از عدم مصرفشان باشد. اگر با مصرف این داروها جوشهای چرکی درمان نشد یا درمان مداومی ایجاد نگردید؛ روشهایی مانند میکرودرم ابریژن، تزریق کورتیزون، لیزر، تخلیه آکنه و لایه‌برداری پوست می‌توانند درمانهای پایداری برای جوش چرکی محسوب شوند.

4- پاپول

پاپول به برجستگی های توپر، سفت و کوچکی گفته می‌شود که به صورت برآمدگی‌های همرنگ یا غیرهمرنگ در پوست ظاهر می‌شوند. وقتی چربی داخل فولیکول فوران کند، نتیجه آن آکنه التهابی است، این نوع آکنه برجسته تر و شدید تر از انواع دیگر است و در صورت عدم درمان مناسب، ممکن است عوارض گسترده‌اید داشته باشد. پاپول یکی از رایج ترین انواع آکنه‌ التهابی است. این ضایعه پوستی زمانی ایجاد می شود که دیواره فولیکول در اثر افزایش باکتری های داخل آن بشکند، زمانی که این اتفاق رخ دهد، گلبول های سفید خون به منافذ پوست حمله کرده و آنها را ملتهب می‌گردانند.

5- نودول

نودول شدیدترین نوع آکنه التهابی است، این نوع آکنه به اندازه ای بزرگ می‌باشد که ممکن است تمام محیط منفذ و فولیکول را در برگیرد و سبب عفونت آن شود.نودول زمانی ایجاد می شوند که فشار عفونت سبب پارگی ریشه فولیکول شود، به این ترتیب فولیکول کاملا نابود خواهد شد و یک برآمدگی بزرگ و ملتهب روی پوست ایجاد می کند که هنگام لمس دردناک است. نودول در نتیجه واکنش به التهاب شدید گسترش می یابد و سبب ایجاد برآمدگی های دسته ای که خیلی بزرگ هستند و پر از عفونت می‌باشند؛ روی پوست صورت یا بدن می شود.

درمان پاپول و نودول

اگرچه پاپول و نودول انواع شدیدتر آکنه التهابی هستند؛ بهترین راه مراقبت و درمان آنها، فراهم کردن سلامت عمومی پوست و پیشگیری از رشد باکتری و بسته شدن منافذ پوست است. برخی از روشهای زیبایی پوست نیز ممکن است در ترکیب با داروهای نسخه ای برای درمان آکنه التهابی به کار برده شوند. این روشها تعداد باکتری ها و التهاب را در آکنه التهابی کاهش داده و در پیشگیری از اسکار کمک کننده می‌باشند که این روشها عبارتند از:

کلینیک دکتر لادن ناظمی ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و جوانسازی پوست، رفع موهای زائد و درمان زگیل تناسلی در اصفهان می‌باشد. شما در این مرکز با انواع روشهای لیزری و غیر لیزری مانند کرایوتراپی، می‌توانید به درمان زگیل تناسلی بپردازید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای از بین بردن لک پوستی ناشی از آکنهروشهای از بین بردن لک پوستی ناشی از آکنه

برای درمان لکه های قهوه ای جای جوش نیز مانند سایر لکه های پوستی روشهای درمانی لایه برداری، استفاده از کرم های ضد لک و مصرف مداوم ضد آفتاب بکارگرفته می‌شود ... ادامه مطلب

تزریق فیلر جای جوش برای چه کسانی مناسب است؟تزریق فیلر جای جوش برای چه کسانی مناسب است؟

امروزه از روش بسیار محبوبی به نام تزریق فیلر جهت درمان جای جوش استفاده می شود. ... ادامه مطلب

تکنیک تزریق ژل لب مدل روسیتکنیک تزریق ژل لب مدل روسی

مدل های مختلفی برای تزریق ژل یا فیلر لب وجود دارد که یکی از آنها مدل جذاب تزریق ژل لب روسی است. در این روش تمرکز بر لب بلا است. در واقع در لب مدل روسی قد لب بالا افزایش می‌یابد و فرم لب از حالت یکنواختی خارج می‌شود ... ادامه مطلب