اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

روشهای جدید لیزری در درمان ملاسما (لک های پوست صورت)

ملاسما یا همان لکه‌هایی با طیف رنگی خاکستری - قهوه‌ای بر روی صورت يکي از مشکلات رایج پوستی است که غالباً گونه‌ها، پل بيني، پيشاني، چانه و بالای لب بالایی را درگیر می‌کند. با این وجود لک‌های پوستی که رنگ تیره‌تری دارند؛ معمولاً روی گونه‌ها ظاهر می‌شوند. البته پيشاني يکي از شايع‌ترين نقاط بروز ملاسما می‌باشد. همچنين اين لک‌ها ممکن است بر روي قسمت‌هايي از بدن که بيشتر در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرند، مانند مچ و ساعد دست و گردن نيز دیده شوند.

امروزه روشهای متعددی برای درمان ملاسما یا همان لک صورت ابداع شده است که یکی از بهترین آنها استفاده از لیزر است. لیزر ملاسما در اصفهان یکی از اقداماتی است که توسط دکتر لادن ناظمی انجام می‌شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32240913 تماس حاصل فرمایید.

افراد مستعد ابتلا به ملاسما

این عارضه پوستی با احتمال بسیار بیشتری در زنان شایع است و به نسبت، مردان، کمتر به ملاسما مبتلا خواهند شد. به طوری که فقط ۱۰% از افرادی که به ملاسما مبتلا می‌شوند؛ مرد هستند. همچنین ایجاد لک صورت در زمان بارداری بسیار متداول است که طبق تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد هورمون‌ها عامل اصلی بروز ملاسما در دوران بارداری می‌باشند.

مورد دیگری که با افزایش احتمال بروز ملاسما همراه است؛ رنگ پوست می‌باشد. لک صورت در افرادی که پوست تیره‌ای دارند از جمله اغلب مردمی که در کشورهای آمریکای لاتین، شمال آفریقا، آسیا، هندوستان، خاورمیانه و حوزه دریای مدیترانه زندگی می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. همچنین افرادی که یکی از خویشاوندان خونی آن‌ها قبلاً به ملاسما مبتلا شده است، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

ملاسما یا لک های پوست صورت

علائم ملاسما

علائم قابل رؤیت ملاسما شامل ایجاد لک‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری مایل به قهوه‌ای در نواحی گونه‌ها، پیشانی، پل بینی، قسمت بالای لب بالایی و چانه است. همان‌طور که گفته شده؛ در برخی از افراد این لک‌ها بر روی ساعد و مچ دست یا روی گردن ظاهر می‌شوند؛ که البته با شیوع کمتری همراه است. ملاسما جز ایجاد لک و تغییر رنگ بر روی پوست، عارضه قابل احساس یا مشاهده دیگری ندارد اما بسیاری از افراد از ظاهری پوست خود با این لک‌ها، احساس عدم رضایت دارند و در پی رفع و درمان این لکه‌ها می‌باشند.

عوامل ایجاد ملاسما

اینکه چه عواملی باعث ایجاد ملاسما می‌شود، هنوز به درستی مشخص نیست. احتمالاً این عارضه هنگامی به وجود می‌آید که سلول‌های تولیدکننده رنگ در پوست بدن (ملانوسیت‌ها) مقدار رنگ بیش از حد تولید کنند. با این وجود طبق تحقیقات به عمل آمده، عوامل زیر در ایجاد ملاسما بی‌تأثیر نمی‌باشند.

1. رنگ پوست

افرادی که رنگ پوست آن‌ها تیره باشد، بیشتر در معرض ابتلا به ملاسما قرار دارند، زیرا میزان ملانوسیت‌های فعال در پوست آن‌ها بیشتر از افراد دارای پوست روشن می‌باشد.

2. نور خورشید

نور ماوراءبنفش موجود در آفتاب باعث تحریک ملانوسیت‌ها می‌شود. در واقع حتی وقتی که ملاسما برطرف شده باشد، یک مواجهه کوتاه مدت با نور آفتاب می‌تواند باعث بازگشت مجدد آن شود. علت اینکه ملاسما در فصل تابستان غالباً شیوع بیشتری پیدا می‌کند نیز همین شدت بیشتر نور آفتاب است. همچنین نور آفتاب است که باعث می‌شود خیلی از افراد به طور مکرر دچار علائم لک صورت و ملاسما شوند.

3. تغییرات هورمونی

زنان باردار اغلب به ملاسما مبتلا می‌شوند. هنگامی‌که ملاسما در زنان باردار ایجاد شود، اصطلاحاً به آن کلوآسما یا ماسک بارداری می‌گویند. قرص‌های جلوگیری از بارداری و داروهای جایگزین هورمون‌ها نیز می‌تواند باعث تحریک و ایجاد ملاسما شود.

4. مواد آرایشی

کرم‌ها و محصولات محافظت از پوست که حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند نیز می‌توانند باعث تشدید ملاسما شوند.

تشخیص ملاسما

در مورد اغلب بیماران، پزشک پوست می‌تواند تنها با نگاه کردن به پوست فرد، وجود بیماری ملاسما را تشخیص دهند. ممکن است پزشک برای آنکه به طور دقیق بداند که ملاسما تا چه عمقی از پوست نفوذ کرده است، پوست شما را در زیر نور وسیله‌ای به نام لامپ وود مشاهده کند.

در برخی از موارد ممکن است ملاسما نشانه‌هایی شبیه به عارضه‌های پوستی دیگر داشته باشد. در این‌گونه موارد ممکن است پزشک برای آنکه وجود ملاسما را تشخیص دهد، یک نمونه کوچک از پوست شما را بردارد. این روش را اصطلاحاً بیوپسی می‌نامند. پزشک متخصص پوست می‌تواند عمل بیوپسی را به طور سریع و ایمن در همان زمان ویزیت در داخل مطب انجام دهد.

ملاسما بر اساس ناحیه درگیر و اندازه و عمق درگیری تقسیم‌بندی می‌شود:

درمان ملاسما ترکیبی از هیدروکینون و ترکیبات لایه‌بردار و پیلینگ شیمیایی و لیزر درمانی است. لیزر الکساندرایت ضمن حذف موهای زائد می‌تواند باعث روشن شدن لک‌های پوست شود.

درمان ملاسما

لک‌های ناشی از ملاسما می‌تواند به خودی خود برطرف شود. این حالت غالباً در مواردی صورت می‌گیرد که یک محرک خارجی مانند بارداری یا قرص‌های جلوگيري از بارداری باعث ایجاد ملاسما شده باشد. به طوری که وقتی زنان وضع حمل می‌کنند یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف می‌کنند، ملاسما به خودی خود برطرف می‌شود. در برخی از افراد، ملاسما تا سال‌های طولانی و یا حتی در تمام طول عمر وجود دارد.

تکنولوژی لیزر برای درمان ملاسما

امروزه پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌ی لیزرها یک روش درمانی جدید برای ملاسمای درمال یا مختلط است و لیزرهایی چون Q SWITCH ND:YAG و Q SWITCH alexandrite و بسیاری از لیزرهای فرکشنال کاربرد دارند، انتخاب لیزر مناسب برای درمان ملاسما یک روش ارجح و حیاتی در درمان این بیماری است. اخیراً استفاده از لیزرها محدود به بیمارانی است که به درمان‌های موضعی یا پلینگ شیمیایی پاسخ نداده‌اند. بایستی بیمار بداند که به عنوان درمان نگهدارنده مناسب بایستی درمان برای جلوگیری از عود ملاسما استفاده شود.

لیزرهای کاربردی برای ملاسما

  1. لیزر با نور سبز PDL با طول موج 510 نانومتر و نوعی دیگر از لیزر به نام Q S nd:yag با طول موج 532 نانومتر که دارای نفوذ کم و اثر در اپی درم می‌باشند که مناسب در درمان ملاسما های سطحی هستند.

  2. لیزر با نور قرمز Q S-ALEXANDRITE با طول موج 755 و Q RUBY با طول موج 694 نانومتر که دارای نفوذ عمقی‌تر تا درم که برای ضایعات پیگمانته اپی درم، بدون ایجاد کبودی کاربرد دارند چون توسط هموگلوبین جذب نمی‌شوند.

از آنجا که طول موج سبز توسط هموگلوبین جذب می‌شود، لذا استفاده از این لیزرها امکان کبودی و قرمزی پوست را به دنبال دارد. اگرچه بعضی مواقع به علت ایجاد کبودی و التهاب احتمال تیره شدن پوست PIH وجود دارد. لیزرهای نزدیک به اینفرارد نسبت به دو نوع سبز و قرمز نفوذ عمقی‌تری به پوست دارند و این لیزرها در درمان افراد با پوست‌های تیره کاربرد دارند.

در این نوع لیزرها همانند فرکشنال CO2 نواحی میکروسکوپی متعددی از پوست دچار آسیب حرارتی می‌شود و قسمت عمده‌ای از پوست سالم می‌ماند تا نواحی آسیب‌دیده را ترمیم نمایند. نواحی آسیب‌دیده زخم شده و به صورت دبری می‌ریزند.( پوست‌اندازی می‌شود) در صورت انتخاب درجه مناسب احتمال پر رنگ به کمرنگ شدن پوست اندک است. استفاده از این لیزر در نواحی حساس مانند گردن با احتمال اسکار بسیار کمی همراه است. این لیزرها با لایه‌برداری سطحی قادر است کک و مک و لک‌های پوستی را کمرنگ نمایند و می‌توانند جهت ملاسما به کار روند.

اقدامات قبل از لیزر ملاسما

1. حساسیت به داروهای بی‌حسی یا سابقه مصرف دارو یا ایزوترتینوئین، تبخال و ...
2. استفاده از ترکیبات روشن‌کننده قبل و با فاصله معینی بعد از لیزر.
3. گرفتن عکس از بیمار قبل از درمان
4. دوری از آفتاب قبل و بعد از درمان
5. استفاده از عینک مخصوص بر اساس نوع لیزر

تزریق ژل یکی از روشهای رایج و پرطرفدار برای جوانسازی، فرم دهی و افزایش حجم به صورت و بدن است. ماندگاری و ایجاد ظاهری مطلوب در این روش، ارتباط تنگاتنگی با مهارت در تزریق دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تزریق ژل یا فیلر به پزشکان مجرب و ماهر مراجعه نمایید تا با نتایج مطلوب مواجه شوید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میزان ماندگاری و انواع ژل ژوویدرممیزان ماندگاری و انواع ژل ژوویدرم

ژل ژوویدرم (Juvederm) یکی از انواع فیلر موجود در بازار است که به عنوان فیلر برای از بین بردن چین و چروک و علائم پیری، افزایش حجم لب و گونه، زاویه سازی فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ژل که دارای پایه اسید هیالورونیک است به صورت تزریقی توسط پزشک متخصص برای نواحی مختلف به ویژه گونه، لب و اطراف ده ... ادامه مطلب

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد، صورت، بدن و بیکینیمراقبت های بعد از لیزر موهای زائد، صورت، بدن و بیکینی

لیزر موهای زائد، روشی برای کاهش و رفع موهای زائد بدن است که پس از پایان دوره آن پوستی صاف و بی مو خواهید داشت ... ادامه مطلب

اگر بعد از بوتاکس دچار افتادگی پلک شویم...؟!اگر بعد از بوتاکس دچار افتادگی پلک شویم...؟!

امروزه در جهان دستیابی به ظاهری جوانتر از طریق تزریق بوتاکس بسیار متداول است. در روند تزریق بوتاکس، سم بوتولینوم موجود در تزریق باعث فلج می شود ... ادامه مطلب