اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

آیا جای جوش از بین می رود؟

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. جوش هنگامی به وجود می‌آید که غدد چربی متصل به فولیکول مو، در زمان بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی تحریک می‌شوند. سبوم (غدد میکروسکوپی) ماده ای طبیعی است که پوست را چرب نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌کند. در دوران بلوغ تولید آن افزایش می‌یابد و ترشحات آن همراه مو به سطح پوست می‌رسد. در دوران بزرگسالی نیز به دلایل متعددی از جمله تغذیه نامناسب، افزایش وزن، بیماری کبدی و تعرق، ممکن است روی سطح پوست، جوش ایجاد شود. جوش، یکدستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. اگر این زخم به‌درستی درمان نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن به‌طور کامل از بین نروند و دوباره جوش بزنید. راه‌هایی برای از بین بردن سریع و دائمی جای جوش وجود دارد. این روش‌ها فقط در کلینیک و توسط پزشک قابل انجام است.

دکتر لادن ناظمی یکی از پزشکان مجربی هستند که با کسب مهارت در نتیجه سالها فعالیت در زمینه های مختلف پوست، می‌توانند ارائه دهنده بهترین روشهای درمانی برای لکه های قهوه ای جای جوش در اصفهان به شما مراجعین محترم باشند. اگر مایل به کسب آگاهی بیشتر در زمینه درمان جای جوش توسط ایشان می‌باشید، با شماره های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.

انواع جای جوش و آکنه

اسکارها یا اثرات به جا مانده از جوش و آکنه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

۴ نوع جای جوش داریم که در این دو دسته‌بندی بالا جای می‌گیرند، شامل:

  1. اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)
  2. اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)
  3. اسکار گرد یا چرخشی (rolling)
  4. زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی

به جز موارد بالا، جای جوش ممکن است به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد. در این حالت در محل جوشی که خوب شده، لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتیشن می‌بینیم. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند و نام تخصصی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌های تیره مسطح‌ هستند و رنگشان می‌تواند صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد که بستگی به رنگ پوست دارد.

جای جوش

روشهای درمان جای جوش

لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردار شیمیایی یک اسید قوی است که از آن برای برداشتن لایه فوقانی پوست و محو کردن جای جوش ها استفاده می شود. برخی لایه بردارهای شیمیایی ملایم را می توان در خانه نیز استفاده کرد. با این حال، پزشک می تواند محلول‌های قوی تری را تجویز کند که نتایج بهتری نیز به ارمغان می آورند. لایه بردارهای شیمیایی انواع بسیار مختلفی داشته و افراد باید برای انتخاب بهترین نوع با پزشک خود مشورت کنند. با اینکه این داروها بر همه انواع اسکارها مؤثر هستند؛ اما بیشتر برای اسکارهای عمیق استفاده می شوند.

مزوتراپی

مزوتراپی یک درمان همه‌کاره با حداقل تهاجم است که نتایج بسیار خوبی به همراه دارد. مزوتراپی به درمان تعدادی از عارضه‌ها کمک کند. این روش می‌تواند رنگدانه‌های پوستی و اسکار آکنه را به‌طور مؤثر درمان کرده و در عین‌حال پوستی سفت بر جای بگذارد.

نانوفت

نانوفت روشی است که در آن با تکنیک های خاص دیواره ی سلول های چربی را باز می کنند و سپس فاکتورهای رشد و غنی که در درون سلول های چربی می باشد را جدا می نمایند. این فاکتورهای آزاد شده خاصیت جوانسازی بسیار بالایی دارند. از کاربردهای نافوفت درمان اسکار آکنه است که در زیر اسکارها تزریق می شود.

لیزر

دستگاه لیزر، نوری با طول موجی مشخص را متناسب با هدفی که پزشک دارد، به پوست می‌تاباند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیزردرمانی، برطرف کردن جای جوش و اسکار روی پوست بدن است. برای این منظور، دستگاه‌های لیزر متعددی مثل دایود، لیزر دی‌اکسیدکربن، لیزر Erbium YAG و لیزر فرکشنال استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً به ۲ صورت تخریبی یا غیرتخریبی شناخته می‌شوند. کار این دستگاه‌ها ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده پوست است. با دستگاه لیزر تخریبی که برای درمان اسکارهای آکنه بسیار مفید هستند، می‌توان بافت سطحی پوست را تخریب کرد تا با تحریک کلاژن و سلول‌های پوستی، پوست بازسازی شود. دوره نقاهت این نوع لیزر نسبت به لیزر غیرتخریبی طولانی‌تر است. در دستگاه لیزر غیرتخریبی، چون شدت اشعه و میزان نفوذ آن در پوست کمتر است، صرفاً روی تحریک کلاژن برای بازسازی پوست متمرکز است. کلاژن نوعی پروتئین در بدن انسان است که باعث استحکام و افزایش حالت کشسانی پوست می‌شود. همچنین در بازسازی پوست و ساخت سلول‌های جدید نیز مؤثر است.

لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال کاربردهای زیادی دارد و از لیزرهای غیرتخریبی به شمار می‌رود. از این روش برای درمان جای جوش و اسکارهای آکنه استفاده می‌شود و با تحریک کلاژن پوست، به بازسازی بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند. علاوه بر این، برای درمان چین‌وچروک ، لکه‌های تیره پوست که ناشی از آکنه‌های پوستی، نور خورشید یا کهولت سن هستند، استفاده می‌شود. استفاده از لیزر فرکشنال از بروز جوش یا آکنه هم پیشگیری می‌کند و چون منجر به تولید کلاژن بیشتری در پوست می‌شود، میزان استحکام پوست را نیز افزایش می‌دهد.

لیزر IPL

لیزر IPL یا گرمادرمانی، با استفاده از گرمای تولید شده به‌وسیله نور لیزر که در طول موج‌های مختلف تولید می‌شود، می‌تواند در درمان جای جوش مؤثر باشد. از این روش برای درمان اسکار‌های آکنه، لکه‌های تیره و آفتاب‌سوختگی استفاده می‌کنند. از طرفی لکه‌های قرمز نیز با این روش به‌خوبی درمان می‌شوند.

میکرونیدلینگ

دستگاه میکرونیدلینگ از سوزن‌هاي كوچكي تشكيل شده‌اند كه به آرامي پوست را سوراخ و زخم‌هاي كوچكي ايجاد مي‌كنند (عمق اين سوراخ‌ها معمولاً 5/0 تا 1 ميلي‌متر مي‌باشد). اين زخم‌ها تقریباً غيرقابل ديدن هستند؛ اما پوست آنها را تشخيص مي‌دهد و احساس نياز به التيام، باعث توليد كلاژن بيشتري مي‌شود. اين افزايش توليد كلاژن به صاف‌تر شدن جای جوش و همچنين خطوط نازك و چين و چروك‌ها كمك مي‌كند.

سابسیژن

سابسیژن روشی به نسبت جدید است که در درمان‌های جوانسازی، آکنه، انواع اسکار و ضایعات آبله مرغان استفاده می‌شود. امروزه روش جدیدی از سابسیژن به‌وسیله کانولا توسط پزشکان متبحر انجام می‌شود که امتیاز آن نسبت به روش قدیمی این است که مدت‌زمان بهبود کوتاه‌تر شده و نیاز به مراقبت توسط بیمار را کم می‌کند، به طوریکه فرد بلافاصله می‌تواند به کارهای روزمره خود بازگردد.

پی آر پی

پی آر پی (PRP) یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت که در ایران به پلاکت درمانی نیز مشهور است، یکی از روش‌های درمانی طبیعی و نوین می‌باشد. برای درمان جای جوش و آکنه توسط این روش، با استفاده از غلیظ کردن پلاکت‌های خون و تزریق آن به سطح پوست صورت، سلول‌های بنیادی تحریک و کلاژن سازی افزایش می‌یابد. با افزایش سطح کلاژن سازی در پوست، به مرور زمان پوست جدید تولید شده و جای جوش و آکنه از بین خواهد رفت. برای شروع درمان جای جوش و آکنه با پی آر پی (PRP) ابتدا چند سی سی خون از مراجعه کننده گرفته شده و در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. پس از گذشت مدت زمان مشخص، پلاکت‌های خون جدا شده و آماده تزریق می‌گردد. سپس پزشک با استفاده از سوزن‌های مخصوص تزریق پی آر پی، مقدار مشخصی از محلول آماده شده را به سطح پوست صورت مراجعه کننده تزریق می‌کند. برای کمتر حس شدن درد تزریق، ممکن است پزشک از بیحسی موضعی برای بیمار استفاده کند.

میکرودرم

رفع جای جوش با میکرودرم یا (microdermabrasion) روشی غیر تهاجمی، بدون نیاز به عمل جراحی و بدون درد و مطمئن و مؤثر برای پاک‌سازی و جوانسازی پوست است. میکرودرم، با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی سطح پوست، موجب تحریک و افزایش تولید کلاژن و در نتیجه جوان شدن پوست می‌شود. بسیاری از افراد تنها پس از یک جلسه درمان، پیشرفت قابل توجهی را در بافت، رنگ و توناژ پوست خود مشاهده می‌کنند. میکرودرم پوست بیش از هر چیز برای بهبود جای جوش، علائم آبله و آثار تصادف و بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرورفتگی‌های ناشی از جوش‌ها و جای آکنه با میکرودرم ابریژن قابل رفع است.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

مراقبت های پس از درمان جای جوش

پس از درمان، پزشک با شما در خصوص نکات مرتبط با مراقبت از پوست صحبت خواهد کرد. این مراحل به نوع روش درمانی انجام شده و نیازهای خاص شما بستگی دارد. با این حال برخی از نکات کلیدی که شما باید از آنها پیروی کنید به شرح زیر می‌باشد:

هزینه درمان جای جوش

هزینه درمان جای جوش بسته به نوع آسیب دیدگی پوست ، روش درمان، تعداد جلسات مورد نیاز و کلینیکی که به آن مراجعه میکنید متفاوت است.

با گسترش تزریق پرکننده‌ها، افراد سودجو انگیزه پیدا کردند تا بدون دانش، تجربه و مهارت کافی، اقدام به تزریق ژل نمایند. تزریق فیلر در اصفهان نیز خدمتی است که فقط و فقط باید توسط پزشک انجام شود و این اقدام، در اماکنی مانند آرایشگاه‌ها و مراکز غیر مجاز سطح شهر، بر خلاف قاعده است و تخلف محسوب می‌گردد. به همین جهت توصیه می‌شود؛ برای این عمل به پزشکان پوست مراجعه کرده تا از عوارض غیر قابل پیش بینی تزریق ژل یا فیلر جلوگیری نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیلر یا بوتاکس کدام یک برای رفع چین و چروک پیشانی مناسب هستند؟فیلر یا بوتاکس کدام یک برای رفع چین و چروک پیشانی مناسب هستند؟

چروک پیشانی، فرورفتگی های طبیعی قابل مشاهده در صورت هستند که از بین بردن آنها دشوار است مگر اینکه اقدامات زیبایی مانند تزریق ژل و بوتاکس انجام شود. ... ادامه مطلب

نحوه عملکرد و انواع لیزر الکساندرایتنحوه عملکرد و انواع لیزر الکساندرایت

به محدوده طول موج 710 تا 800 نانومتر لیزر الکساندرایت گفته می‌ شود و از آنجایی که این دستگاه‌ های الکساندرایت، طول موجی حدود 755 نانومتر را ساطع می ‌کنند، به آنها دستگاه‌ های لیزر الکساندرایت گفته می‌ شود ... ادامه مطلب

از بین بردن قوز بینی با تزریق ژل بینیاز بین بردن قوز بینی با تزریق ژل بینی

در موارد متعددی قوز بینی به خاطر عواملی غیر از ناهمگونی و برجستگی استخوان تیغه بینی است . با تزریق ژل به قسمت های فرو رفته می توان ظاهر بینی را صاف و قوز و انحنای نازیبا را برطرف کرد . برای اقدام در اولین قدم باید پزشکی متبحر را انتخاب کنید و از نوع و برند ژل آگاه شوید ... ادامه مطلب