اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

راش پوستی و یا بثورات جلدی چیست؟

به تغییرات قابل توجه در بافت یا رنگ پوست بثورات یا دانه پوستی گفته می‌شود. در واقع دانه پوستی (Skin Rash) نوعی ضایعه پوستی است که می‌تواند شکل‌های بسیار متفاوتی داشته باشد. این عارضه در مواقعی ممکن است خشک، مرطوب، برجسته، صاف یا به صورت تاول دیده شود. راش پوستی ممکن است دردناک و همراه با خارش بوده و یا تغییر رنگ دهد. دانه‌های پوستی ممکن است در ناحیه کوچکی از بدن بروز کنند یا اینکه سطح وسیعی از پوست را درگیر کنند. علل مختلفی موجب ایجاد دانه پوستی می‌شوند، به همین دلیل طیف درمانی گسترده‌ای نیز برای آن وجود دارد که در ادامه بیان میشود.

دکتر لادن ناظمی در اصفهان می‌توانند انواع مشکلات و بیماری های پوستی را با جدیدترین روشها درمان نمایند. ایشان با استفاده از امکانات به روز و مدرن، به شما در بهبودی و رفع مشکلات پوستی، همچنین زیبای و جوانسازی پوست یاری می‌رسانند. برای آشنایی با روش‌های درمانی مطب دکتر لادن ناظمی یا جهت رزرو نوبت با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل نمایید .

علل راش پوستی

دلایل معمول بیماری های پوستی شامل موارد زیر می باشد:

علائم راش پوستی

  1. رنگ پریدگی پوست
  2. زخم یا جراحت های باز
  3. خشک شدن پوست
  4. بی رنگ شدن نقاط تحت تأثیر روی پوست
  5. برآمدگی های گوشتی، زگیل یا سایر مشکلات پوستی
  6. برآمدگی هایی که سفید یا قرمز رنگ باشند.
  7. تغییر در رنگ یا اندازه خال سیاه
  8. از بین رفتن رنگدانه پوست
  9. بیش از اندازه قرمز شدن
  10. دانه هایی که ممکن است دردناک باشد یا بخارند.
  11. فلس مانند یا زمخت شدن پوست
راش پوستی و یا بثورات جلدی

انواع راش پوستی

برخی از انواع بثورات پوستی که موجب سوزش، خارش و یا تحریک پوست می شود، عبارتند از:

آبله مرغان

ویروس شناخته شده ای به نام واریلا زوستر که معمولاً با نام آبله مرغان شناخته می شود و به رنگ قرمز دیده می شود و سبب ایجاد خارش پوست می شود. این بثورات معمولاً بر روی صورت، قفسه سینه، پشت و بقیه ی اعضای بدن گسترش می یابد و معمولاً همراه با تب و سردرد است.

سرخچه

سرخچه شامل جوش های کوچک و قرمز در سراسر پوست است. یکی دیگر از انواع بثورات پوستی که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، سرخجه یا سرخک است. سرخجه موجب بروز لکه های قرمز بر روی پوست می شود که مانند آبله مرغان از صورت به سمت پایین گسترش می یابد.

کهیر

کهیر یکی از بثورات پوستی است که به طور ناگهانی رخ می دهد و سبب قرمزی و خارش پوست می شود و در برخی موارد ممکن است همراه با سوزش باشد. این وضعیت ممکن است در هر نقطه از پوست بدن ایجاد شود. کهیرهای پوستی می توانند از چند روز تا چند هفته طول بکشند و ممکن است ناشی از یک واکنش آلرژیک به غذا یا دارو، سرماخوردگی و یا بیماری باشد. رایجترین درمان این مشکل مصرف داروی آنتی هیستامین است.

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن و یا گرمازدگی سبب ایجاد قرمزی پوست و خارش می شود. بثورات گرما زمانی ایجاد می شوند که عرق منافذ پوست شما را مسدود می کند. این نوع از بثورات پوستی، بیشتر در نوزادان رایج است؛ اما ممکن است در هر سنی نیز رخ دهد. این شرایط پوست ممکن است در مناطقی از پوست که با لباس و یا سایر قسمت های بدن سایش دارد مانند گردن، شکاف سینه، کشاله ران و زیر زانو ایجاد شود. بهترین درمان این مشکل خنک نگه داشتن این مناطق و کاهش اصطکاک است.

زرده زخم

زرده زخم یکی از بثورات ناشی از عفونت پوست است که معمولاً به دلیل یکی از دو باکتری استرپتوکوک گروه A و یا استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود. این بثورات پوستی به شکل زخم های قهوه ای، زبر و یا تاول در اطراف بینی و یا دهان ظاهر می شود. این بثورات بسیار خارش دار و مسری است. این بیماری از طریق خارش بثورات سپس لمس سایر مناطق بدن و یا افراد دیگر، گسترش می یابد. درمان زرده زخم از طریق آنتی بیوتیک، کرم و یا لوسیون و در موارد شدیدتر با آنتی بیوتیک های خوراکی است.

راش های پوستی ناشی از واکنش آلرژیک به یک دارو

دو نوع راش پوستی ناشی از دارو وجود دارد. یکی از آنها بلافاصله پس از مصرف دارو اتفاق می افتد و اغلب با خارش، مشکلات تنفسی و التهاب زبان یا لب همراه است. در این صورت، فوراً باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید. راش ناشی از دارو همچنین ممکن است چند روز یا حتی چند هفته بعد از مصرف دارو رخ دهد. این گونه راش های پوستی ممکن است با برآمدگی های پوستی، تغییر رنگ پوست به بنفش یا قرمز یا پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست همراه باشند. برای درمان این شرایط باید مصرف دارو را قطع کرد و علائم آن را با آنتی هیستامین ها یا استروئیدها کنترل کرد.

بثورات گرمایی (عرق سوز شدن)

نوعی راش پوستی به علت انسداد منافذ پوست با عرق. عرق سوز شدن یا راش های گرمایی، موجب بروز راش هایی می شوند که سوزش و خارش دارند. در این شرایط، برجستگی های کوچک پوستی نیز ممکن است ظاهر شوند. این شرایط در بین نوزادان شایع است؛ اما در هر سنی می تواند رخ دهد. بهترین درمان برای آن خنک کردن و خشک نگه داشتن پوست و کاهش اصطکاک است.

اینترتریگو

اینترتیگو نوعی مشکل پوستی است که در چین های پوست زیر سینه ها، داخل ران ها، زیر بغل یا زیر چین های شکم رخ می دهد. چروکیدگی پوست باعث ایجاد راش های پوستی قرمز یا قهوه ای رنگ می شود که می تواند با مخمر یا باکتری آلوده شود و با ترشح و خارش همراه باشد. این راش ها در افراد چاق و نیز افراد مبتلا به دیابت شایع تر هستند. درمان آن شامل خشک نگه داشتن پوست، درمان عفونت ها و استفاده از کرم های آنتی بیوتیک، ضد قارچ یا استروئیدی می شود.

روزاسه

قرمزی و التهاب پوست صورت. روزاسه، بیماری پوستی شایعی است که روی صورت افراد بالغ ایجاد می شود. علائم روزاسه شامل قرمزی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه می شود. روی سطح پوست قرمز ممکن است رگ های خونی کوچکی مشاهده شود و همراه با آن برجستگی های پوستی و جوش ایجاد شود، گرچه این موارد ربطی به جوش زدن ندارد. روزاسه معمولاً فقط صورت را درگیر می کند، گرچه در برخی موارد روی گردن، قفسه سینه، گوش ها، کف سر و حتی چشم ها ظاهر می شود. این شرایط ناشناخته است و هیچ درمانی ندارد؛ اما با آنتی بیوتیک می توان علائم آن را کاهش داد.

اگزما

پوست قرمز، خشک و خارش دار در هر جایی از بدن. نام دیگر اگزما، درماتیت یا التهاب پوست می باشد. اگزما باعث می شود پوست شما دچار خارش، ترک، قرمزی یا گاهی اوقات ترشح شود. خراشیدن اگزما، باعث قرمزی و التهاب پوست شما می شود. اگزما، مسری نیست و علل رایج آن شوینده ها، صابون ها، پشم، الیاف مصنوعی، خشکی پوست و استرس می باشد. اگزما در بین نوزادان و کودکان بسیار شایع است؛ اما در سنین دیگر نیز مشاهده می شود. بهترین درمان برای اگزما، دوری از مواد آلرژی زا و دنبال کردن یک برنامه مراقبت پوستی، برای مرطوب کردن منظم پوست می باشد. برخی از داروهای موضعی و خوراکی نیز می توانند به تسکین علائم اگزما کمک کنند.

درماتیت های تماسی

ضایعات پوستی ناشی از تحریک یا آلرژی پوست. درماتیت های تماسی بر اثر تماس هرگونه مواد آلرژی زا یا حساسیت زا با پوست ایجاد می شوند. احتمال تشکیل راش با مواد حساسیت زا بیشتر است و این مواد شامل حلال ها، آفت کش ها و مواد شوینده می شوند. درماتیت های تماسی آلرژی زا، معمولاً در اثر تماس با پیچک سمی، لوازم آرایش و فلزات خاصی مانند نیکل و داروهای استعمالی روی پوست ایجاد می شوند. راش های پوستی درماتیت تماسی معمولاً به شکل پوست قرمز، برجستگی پوستی، تاول، پوسته یا زخم می باشد. خارش در این موارد بسیار شایع است. درمان درماتیت های تماسی شامل شست و شوی مرتب پوست و استفاده از لوسیون های ضد خارش و استروئیدها می شود.

ایمپتیگو

راش پوستی ناشی از باکتری. ایمپتیگو، نوعی راش پوستی است که بر اثر عفونت پوستی ایجاد می شود و معمولاً بر اثر یکی از این دو باکتری می باشد؛ گروه استرپتوکوک یا استافیلوکوکوس اورئوس. این راش پوستی به صورت زخم ها یا تاول های قهوه ای و خشک در اطراف بینی یا دهان ظاهر می شود.

این راش خارش زیادی دارد و بسیار مسری است. خراش دادن این راش و سپس دست زدن به نقاط دیگر بدن یا دست زدن به افراد دیگر، منجر به انتشار این بیماری می شود. درمان ایمپتیگو با کرم های آنتی بیوتیکی و یا لوسیون ها امکان پذیر است و در موارد شدیدتر باید با آنتی بیوتیک های خوراکی آن را درمان کرد.

پسوریازیس

نوعی بیماری که چرخه رشد سلولهای پوستی را تحت تأثیر قرار می دهد. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که می تواند موجب لکه های ضخیم و خشکی شود که با پوسته ی نقره ای پوشانده شده اند. این لکه های برجسته و خارش دار که پلاک نیز نامیده می شوند، در هرجایی از بدن می توانند ظاهر شوند. تصور می شود زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی معیوب، چرخه رشد سلولهای پوستی را تسریع می کند. علت اصلی پسوریازیس هنوز مشخص نیست؛ اما ژنتیک نقش مهمی در ایجاد آن دارد. درمان هایی مانند کرم های موضعی، نور درمانی و دارو نیز می تواند به کنترل علائم پسوریازیس کمک کند.

درمان راش پوستی

زمان مراجعه به پزشک

آدرس اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

تشخیص راش

اگر پزشک نتواند با شرح حال و معاینه ی فیزیکی علت خارش را تشخیص دهد نیاز خواهد بود تا بیمار تحت چندین آزمایش قرار بگیرید. این آزمایش ها عبارتند از:

  1. آزمایش خون: می تواند نشان دهنده ی بیماری زمینه ای باشد.
  2. بررسی عملکرد تیروئید: می تواند بیماری های تیروئیدی را رد کند.
  3. تست پوستی: برای شناسایی وجود حساسیت نسبت به موارد مختلف
  4. تراشیدن پوست و یا تهیه بیوپسی (نمونه ی زنده) از آن برای شناسایی عفونت

به محض آنکه پزشک علت خارش را شناسایی کند، درمان شروع می شود. اگر علت خارش بیماری زمینه ای یا عفونت باشد باید آنها را رفع کرد؛ اما زمانی که علت خارش، سطحی باشد (ناشی از بیماری های داخلی یا عفونت نباشد)، کرم های ضد خارش مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

درمان زودرس ریزش مو یا ترمیم مو ممکن است سرعت نازک شدن موها را کاهش دهد و باعث رشد مجدد موها گردد. روشهای درمانی متعددی برای توقف و پیشگیری از ریزش مو مانند مزوتراپی ، هیرفیلر ، پی آر پی و ... وجود دارد که توسط دکتر لادن ناظمی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره تلفن 32240913 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینا سرلک [ 1402-09-07 ]
سلام دکتر خسته نباشید من 20 عدد رواکوتان مصرف میکنم دکترم گفت ک هر دو روز یکبار بخورم حالا ک اینجوری دارم میخورم راش پوستی زدم ولی چون خفیف بود باز خوردم ولی بدتر شدم، الان دارم لوراتادین مصرف میکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیلر مو چیست و چه مزایایی دارد؟فیلر مو چیست و چه مزایایی دارد؟

هیر فیلر در واقع یک روش درمانی بسیار موثر برای افرادی است که موهای نازک و در حال ریزش دارند و یا اخیراً دچار ریزش مو شده اند. هیر فیلر به صورت تزریقی انجام می‌شود و با استفاده از این روش، شاهد بازگشت موها و پرپشت شدن مو خواهید بود ... ادامه مطلب

کاربرد تزریق چربی به چانه در موارد مختلفکاربرد تزریق چربی به چانه در موارد مختلف

پروتز چانه با چربی یا منتوپلاستی، نوعی عمل کم تهاجمی است که در آن شکل چانه را تغییر داده یا اندازه‌ی آن را بزرگتر می کنند تا ظاهر صورت متعادل گردد. پروتز چانه با چربی برای افزایش حجم چانه انجام می‌گیرد، در حالیکه تغییر شکل دادن استخوان برای کاهش اندازه‌‌ی چانه صورت می‌گیرد. این عمل معمولا به همرا ... ادامه مطلب

مزوبوتاکس ؛ جدیدترین روش بوتاکسمزوبوتاکس ؛ جدیدترین روش بوتاکس

روشی به نام مزوبوتاکس ابداع شده است که بیشتر در افرادی کاربرد دارد که دوست ندارند بعداز تزریق بوتاکس چهره ی مصنوعی یا به بین دیگر ماسکه ای داشته باشند. خیلی از بازیگران از این روش استفاده می کنند چرا چهره شان حالت طبیعی داشته باشد و در عین طبیعی بودن جوانی صورت خود را حفظ کرده باشند ... ادامه مطلب