اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

علائم و نشانه های پیری پوست چیست؟

پوست صورت افراد معمولاً در دهه بیست زندگی بسیار درخشان و در اوج سلامت است؛ اما به تدریج همزمان با افزایش سن میزان کلاژن سازی سلول های پوستی کاهش پیدا می کند و پوست دچار پیری و افتادگی و چین و چروک صورت می شود. در دهه دوم زندگی، کلا‍ژن سازی سلول های پوستی به میزان زیاد وجود دارد که باعث انعطاف پذیری بالای پوست صورت می شود؛ اما درست با شروع دهه سوم زندگی، پوست دچار ناهمواری شده و مویرگ های خونی پاره در صورت ایجاد می شود و پوست وارد مرحله ی تغییراتی به سوی پیری می شود، همچنین لکه های ناشی از نور خورشید، چین و چروک های ریز، ایجاد خطوط بین ابرو ها و ایجاد خطوط پا کلاغی در اطراف چشم به وجود می آیند به همین دلیل پزشکان بعد از آغاز دهه سوم زندگی به افراد مراقبت های ویژه ی پوستی را ارائه می دهند تا روند پیری پوست را کندتر کنند. بالا رفتن سن، فاکتور های ‍ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لکه های پوستی ناشی از مشکلات کبدی، لکه های ناشی از بارداری، تغییرات هورمونی، از دست رفتن حجم اولیه صورت و مواردی مانند خشم، عصبانیت، استرس، ناراحتی، گریه، خندیدن بیش از حد، اخم کردن به هنگام صحبت کردن همگی می تواند باعث آسیب دیدن چهره و ایجاد چین و چروک و پیر شدن پوست بعد از سی سالگی شود.

کلینیک پوست مو و لیزر دکتر لادن ناظمی یکی از مراکز معتبر و مجهز است که با ارائه انواع خدمات جوانسازی پوست مانند رفع افتادگی و لیفت پوست، پوستی جوان، شاداب و با طراوت را به شما مراجعین محترم هدیه می‌نماید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.

عوامل ایجاد پیری پوست

علائم و نشانه های پیری پوست

علائم پیری پوست

چین و چروک

به خطوط روی پوست، چین‌وچروک می‌گویند. با افزایش سن، پوست شما کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. این امر باعث نازک شدن و کاهش مقاومت پوست در برابر آسیب‌ها می‌شود. عوامل محیطی، کم‌آبی و سموم، منجر به ایجاد چین و چروک می‌شوند.

شل شدن پوست و لاغری صورت

شل شدگی و لاغری صورت از قسمت های جدا نشدنی بالا رفتن سن است. با افزایش سن، ساختار زیرین پوست نیز بیشتر دچار مشکل می شود. همچنین پوست، استحکام کششی خود را از دست می دهد. در کنار پیر شدن، فاکتورهایی مانند آسیب خورشید، سیگار کشیدن و تغییرات وزنی می توانند روی شل شدگی پوست تأثیر بگذارند.

کاهش کلاژن و الاستین

پوست از سه لایه با نام های اپی درم، درم و بافت زیر پوستی تشکیل شده است. اپی درم لایه سطحی پوست بوده و سرشار از کراتین سفت و مقاوم به آب است. در این لایه تمام سلول های پوستی مرده تجمع یافته و ملانین یافت می شود. ملانین به رنگدانه های پوست گفته می شود. دومین لایه درم نام دارد که عروق خونی، چربی ها، اعصاب و فیبر های کلاژن و الاستین را در خود جای داده است. فیبر های کلاژن و الاستین خاصیت ارتجاعی به پوست می بخشند. با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید می کند. این کمبود کلاژن منجر به علائم رایج پیری می شود. چین و چروک، شل شدن پوست که در واقع پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد از علائم کم شدن تولید کلاژن در بدن است.

از بین رفتن بافت چربی

بیشترین علت از بین رفتن بافت چربی صورت، عامل وراثت و روند پیری است. گرچه مصرف برخی داروها، استرس و مشکلات احساسی و عاطفی، سبک زندگی، رژیم غذایی ناسالم و چاق و لاغر شدن مکرر نیز در تشدید لاغر شدن صورت مؤثر هستند و سبب تسریع این روند می گردند. کاهش حجم صورت با از بین رفتن رگ های خونی، کلاژن و لایه های چربی صورت سبب تو رفتگی صورت می شود. علت از بین رفتن بافت چربی صورت می تواند از عواملی مانند سیگار کشیدن، بیماری‌های شدید و… نیز ناشی شود. همچنین تغییرات هورمونی بدن نیز می تواند باعث لاغری صورت شود.

تحلیل رفتن ماهیچه های صورت

ماهیچه های صورت نیز با گذشت زمان ضعیف تر می شوند. با از دست دادن تن و انقباض عضلانی (Muscle Tone) و نازک شدن پوست صورت ظاهری شل و افتاده پیدا می کند و خط فک ما کانتور خود را از دست می دهد و برجستگی ها کمتر مشخص می شود.

تغییر شکل استخوان های صورت با افزایش سن

استخوان های صورت شاکله اصلی برای جایگیری ماهیچه ها، پد های چربی و پوست می باشد. این ساختار استخوانی چیزی است که شکل و کانتور منحصر به فرد افراد را مشخص می کند. ساختار استخوانی فرد جوان، دارای گونه های پر و برجسته است و استخوان های زاویه فک، چانه و گونه به خوبی برجستگی خود را نشان می دهند. با افزایش سن، تحلیل استخوان صورت را تجربه می کنیم. این نوع تحلیل استخوان، کانتور و ابعاد صورت ما را تغییر می دهد و باعث بزرگتر شدن حفره حدقه چشم و کاهش زاویه استخوان های گونه و چانه کمتر دیده شدن خط فک می شود.

تغییر لایه‌های پوستی

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است. لایه‌ی سطحی اپی‌درم یا روپوست نام دارد. این لایه از چند لایه‌ی سلول تشکیل شده و به مرور زمان خشک، زمخت و نسبت به اشعه‌ی مضر آفتاب (فرابنفش) حساس‌تر می‌شود. ایجاد لکه‌های پوستی و خال‌ها از جمله تغییراتی است که در این لایه مشاهده می‌شود. لایه میانی یا درم از سلول‌های سازنده پوست، غدد چربی و عرق و بافت پیوندی (شامل رشته‌های کلاژن، رشته‌های الاستین و هیالورونیک اسید) تشکیل شده است. لایه‌ی میانی علاوه بر در شکل دادن به پوست و حفظ قوام آن نقش، وظیفه‌ی حفظ آب پوست را نیز برعهده دارد. به همین دلیل با تحلیل رفتن این لایه، پوست خشک و کم‌طراوت می‌شود. لایه‌ی زیرین، زیرپوست یا هیپودرم نام دارد که حاوی بافت پیوند و بالشتک‌ها یا پدهای چربی است. با افزایش سن، تعداد سلول‌ها، ضخامت هیپودرم و حجم بالشتک‌های چربی کم می‌شود. این وقایع منجر به کاهش حجم پوست و ظاهر شدن چین و چروک‌ها می‌گردد.

پیشگیری از پیری پوست

تغذیه

تغذیه سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تضمین می‌کند که آنتی اکسیدان‌های کافی را برای محدود کردن اثرات آسیب زننده رادیکال‌های آزاد دریافت می‌کنید. باید سعی کنید رژیم غذایی‌تان حتی‌الامکان متنوع باشد؛ اما لازم است بدانید که بعضی خوراکی‌ها غنی از آنتی اکسیدان هستند و حتی می‌توانند از پوست محافظت کنند از جمله این خوراکی‌های مفید می‌توان به مانند هویج، زردآلو و بقیه میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ و نارنجی رنگ، بلوبری، سبزیجات سبزبرگ، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، لوبیا و بقیه حبوبات، ماهی (به ویژه سالمون) و آجیل اشاره کرد. در عین حال باید بدانید که بعضی غذاها مضر هستند و باید از مصرف آنها اجتناب کنید. رژیم غذایی سرشار از چربی و کربوهیدرات روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

ترک سیگار

استعمال دخانیات فرآیند پیری پوست را تسریع می‌کند، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد و باعث تیره و بدرنگ شدن پوست می‌شود.

استفاده از مرطوب کننده

پوست همگام با بالا رفتن سن نازک‌تر می‌شود و در نتیجه چروک‌های روی آن بیشتر جلب توجه می‌کند. به همین دلیل مرطوب کننده که پوست را نرم‌تر و منعطف‌تر می‌کند، یکی از مؤثرترین فرآورده‌های ضدپیری موجود به شمار می‌آید. هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید و صبور باشید.

استفاده از ضدآفتاب

آسیب ناشی از اشعه‌های قدرتمند UV علت اصلی پیر شدن پوست است. هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید و وقتی در فضای باز هستید، ضدآفتاب را هر چند ساعت یک بار تجدید کنید. حالت ایده‌آل این است که از کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر که دارای خاصیت ضدآبی و دارای طیف گسترده است، استفاده کنید.

مصرف آنتی اکسیدان

کلاژن پروتئینی با خاصیت ارتجاعی است که باعث جوان به نظر رسیدن و محکم و پر شدن پوست می‌شود. فرآیند طبیعی پیری و تماس با نور خورشید به مرور زمان موجب کاهش کلاژن پوست می‌شود. پیشگیری از کاهش کلاژن ممکن نیست؛ اما مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مانند ایدبنون می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و خشکی پوست و چین و چروک‌ها را کاهش دهد. به علاوه از آنجایی که آنتی اکسیدان‌ها در کنار یکدیگر بهتر عمل می‌کنند، بهتر است مصرف آنتی اکسیدان‌های قوی دیگری مانند ویتامین E و C، رزوراترول و رتینول را نیز در برنامه مراقبت از پوست بگنجانید.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

پاکسازی و لایه برداری

گرد و غبار و سلول‌های مرده پوست باعث ایجاد لکه روی پوست می‌شود و پوست را خشک، زبر و بدرنگ می‌کند. پاکسازی پوست و لایه‌برداری این شانس را به سلول‌های سالم پوست می‌دهد که پس از کنار رفتن سلول‌های مرده دوباره بدرخشند. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید و برای تمیز کردن پوست به هیچ وجه آن را با خشونت نمالید و نسابید.

بهداشت خواب

وضعیت بدن هنگام خواب نقش مهمی در خستگی پوست دارد. خوابیدن به پهلو علی‌رغم راحت بودنش به پوست آسیب می‌زند، چون گونه در این وضعیت باید وزن کل سر را نگه دارد و این فشار می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک یا خطوط ریز بشود. سعی کنید وضعیت بدن را هنگام خوابیدن هر چند وقت یک بار تغییر بدهید تا آسیب کمتری به یک سمت صورت وارد شود. کم‌خوابی نیز باعث پیری زودرس پوست و سریع‌تر ایجاد شدن چین و چروک می‌شود. بی‌خوابی مشکلات پوستی دیگری مانند بدرنگ شدن پوست و پف کردن چشم‌ها را به دنبال دارد.

یکی از روشهای نسبتا جدید زیبایی و جوانسازی چشم، لیفت چشم گربه ای است که با روشهایی مانند بوتاکس چشم گربه ای در اصفهان و لیفت با نخ توسط دکتر لادن ناظمی انجام می شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباه لیفت چشم گربه ای با بوتاکس با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کاکاوند [ 1402-06-17 ]
سپاس فراوان از زحمات شما برای اطلاع رسانی و افزودن دانایی و آگاهی مردم ! شایسته بهترین ها هستید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکاتی که بعد از تزریق ژل لب باید رعایت کنیدنکاتی که بعد از تزریق ژل لب باید رعایت کنید

امروزه با استفاده از تکنیک های زیبایی نظیر تزریق ژل لب به راحتی می توان با بهبود ساختار ظاهری لب ها در کمترین زمان ممکن به فرم دلخواه رسید. ... ادامه مطلب

روشهای جدید لیزری در درمان ملاسما (لک های پوست صورت)روشهای جدید لیزری در درمان ملاسما (لک های پوست صورت)

ملاسما یا همان لکه‌هایی با طیف رنگی خاکستری - قهوه‌ای بر روی صورت يکي از مشکلات رایج پوستی است که غالباً گونه‌ها، پل بيني، پيشاني، چانه و بالای لب بالایی را درگیر می‌کند. با این وجود لک‌های پوستی که رنگ تیره‌تری دارند؛ معمولاً روی گونه‌ها ظاهر می‌شوند ... ادامه مطلب

لیفت ابرو با نخ بهتر است یا با جراحی؟لیفت ابرو با نخ بهتر است یا با جراحی؟

افتادگی ابرو چهره افراد را دائماً به صورت خسته و بیحال نشان می دهد. از طرف دیگر، سایه ابروها روی چشم، باعث ایجاد تصویری خشمگین از فرد می شود، بنابراین ... ادامه مطلب