اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

میلیا اصطلاحی پزشکی است که به کیست‎های کوچک و پر از کراتین گفته می‎شود که در همه سنین ممکن است ایجاد شود. این کیست‎ها ممکن است به صورت تکی (میلیوم) یا به صورت خوشه‎ای (میلیا) ایجاد شوند. این کیست‎ها بیشتر در نوزادان و در غالب دانه‎ های ریز و سفید رنگی بر روی گونه و اطراف چشم و بینی دیده می‎شود. بزرگسالان نیز ممکن است در نواحی حساس و ظریفی مانند پلک، به میلیا مبتلا شوند. میلیا حتی ممکن است بر روی بازو و دست‎ها نیز ایجاد شود، به خصوص در افراد مسن تر که دارای پوست آسیب دیده هستند، این مشکل بیشتر دیده می‎شود. آنها معمولاً حس خارش یا درد ندارند. با این‌ حال، آ‌نها ممکن است برای برخی از افراد ناراحتی ایجاد کنند. میلیای پوستی به طور کلی نیاز به درمان ندارد و در مدت چند هفته تا چند ماه خود به خود بهبود یافته و از بین خواهد رفت؛ اما با روش‌هایی می‌توان این فرآیند را تسریع کرد که در ادامه بیان میگردد.

دکتر لادن ناظمی در اصفهان می‌توانند انواع مشکلات و بیماری های پوستی مانند قارچ پوستی را با جدیدترین روشها درمان نمایند. ایشان با استفاده از امکانات به روز و مدرن، به شما در بهبودی و رفع مشکلات پوستی، همچنین زیبای و جوانسازی پوست یاری می‌رسانند. برای آشنایی با روش‌های درمانی مطب دکتر لادن ناظمی یا جهت رزرو نوبت با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ایجاد میلیا

علائم میلیا

میلیا همانطور که گفته شد نوعی بیماری پوستی است که می تواند برجستگی های پوستی سفید یا زرد رنگی را بر سطح پوست ایجاد کند. این برجستگی ها می توانند بدون درد یا خارش پوستی در افراد باشند و هیچ گونه عوارضی را برای افراد در بر نداشته باشند. این کیست پوستی در بیشتر مواقع در اطراف لب، بینی، چشم و پلک ها دیده می شود. این عارضه می تواند در زیبایی افراد تأثیرات منفی بسیاری را در بر داشته باشد. همچنین در نقاط دیگری از پوست نظیر ناحیه تناسلی و اندام های دیگر افراد نیز ممکن است این عارضه را مشاهده کنید.

میلیا چیست

انواع میلیا

انواع میلیا بر اساس سنی که روی پوست دیده شده اند یا آنچه که باعث گسترش آنها می گردد طبقه بندی می شوند.

میلیای نوزادان میلیای اولیه محسوب می‌شود که در نوزادان ایجاد می‌شود و ظرف چند هفته برطرف می‌گردد. کیست‌ها معمولاً در صورت، پوست سر و بالای تنه دیده می‌شوند.

کیست‌ها را می‌توان در اطراف پلک، پیشانی و دستگاه تناسلی مشاهده کرد. میلیای اولیه ممکن است در چند هفته ناپدید شود یا چند ماه طول بکشد.

اختلالات ژنتیکی نادر که بر پوست تأثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به ایجاد میلیا در نوجوانان شود. این اختلالات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. سندرم کارسینوم سلول بازال یا NBCSS: که می‌تواند منجر به سرطان سلول بازال (BCC) شود.
  2. Pachyonychia congenital: این وضعیت ممکن است باعث ایجاد ناخن‌های ضخیم یا غیرطبیعی شود.
  3. سندرم گاردنر: این اختلال ژنتیکی نادر ممکن است به مرور منجر به سرطان روده بزرگ شود.
  4. سندرم Bazex-Dupré-Christol: این سندرم روی رشد مو و توانایی تعریق تأثیر می‌گذارد.

این بیماری معمولاً با اختلالات ژنتیکی یا خود ایمنی پوست مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. پلاک میلیا می‌تواند پلک‌ها، گوش‌ها، گونه‌ها یا فک را تحت تاثیر قرار دهد. قطر کیست‌ها می‌تواند چندین سانتی متر باشد. این بیماری عمدتاً در زنان میانسال مشاهده می‌شود؛ اما می‌تواند در بزرگسالان یا کودکان در هر سنی و هر جنسیتی رخ دهد.

این نوع میلیا شامل نواحی خارش‌دار است که می‌تواند در صورت، بالای بازوها و تنه ظاهر شود. کیست‌ها اغلب در یک بازه زمانی، از چند هفته تا چند ماه، ظاهر می‌شوند.

این کیست‌ها در جایی ایجاد می‌شوند که آسیب به پوست رخ داده است. به عنوان مثال می‌توان به سوختگی و بثورات شدید اشاره کرد. کیست‌ها ممکن است تحریک شوند که سبب می‌شود اطراف آنها قرمز و در مرکز سفید باشند.

استفاده از کرم‌های استروئیدی می تواند منجر به ایجاد میلیا در پوست محل کرم شود. با این حال‌، این عوارض جانبی نادر است. برخی از مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست و آرایش می‌تواند در برخی افراد باعث ایجاد میلیا شود. اگر پوست مستعد میلیا دارید، از مواد زیر اجتناب کنید:

اینها همه انواع روغن‌های معدنی هستند که ممکن است باعث ایجاد میلیا شوند. لانولین همچنین ممکن است تشکیل میلیا را افزایش دهد.

تشخیص میلیا

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، پوست شما را بررسی می‌کند تا بر اساس ظاهر کیست‌ها تشخیص دهد که آیا پوست شما میلیا دارد یا خیر. در مواقع نادر پزشک لازم می‌داند که بیوپسی یا همان نمونه برداری صورت گیرد.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

روش های جلوگیری از میلیا

در واقع میلیا در نوزادان هیچگونه روش جلوگیری ندارد و خود به خود از بین می رود؛ اما در بزرگسالان می تواند منجر به ایجاد آسیب های پوستی شود و از این طریق زیبایی آنها را تحت الشعاع قرار دهد. به این منظور برای جلوگیری از ایجاد این عارضه در پوست می توانید نکات زیر را رعایت کنید.

  1. در صورت امکان از کرم های دارای بافت ضخیم و همراه با ترکیبات روغنی استفاده نکنید.
  2. هیچ گاه در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید.
  3. در هفته دو تا سه بار لایه برداری از پوست خود را انجام دهید.

درمان میلیا

هیچ درمانی برای میلیای نوزادان لازم نیست و کیست‌ها در عرض چند هفته از بین خواهند رفت. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ظرف چند ماه از بین می‌روند. اگر این کیست‌ها باعث ناراحتی شوند، درمان‌هایی برای از بین بردن آنها وجود دارد که عبارتند از:

شما می توانید برای رفع عدم تقارن صورت در اصفهان با بکارگیری روشهای قرینه سازی صورت بدون جراحی به مطب دکتر لادن ناظمی مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن های 32240913 و 09336900224 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :جعفری [ 1402-08-28 ]
سلام خانم دکتر اطراف چشم های من پر از دانه های میلی هست که روز ب روز بیشتر میشن و نمیدونم باید چکار کنم یکی دو بار لیزر انجام دادم ولی دوباره برگشت

جعفری [ 1402-08-28 ]
سلام خانم دکتر اطراف چشم های من پر از دانه های میلی هست که روز ب روز بیشتر میشن و نمیدونم باید چکار کنم یکی دو بار لیزر انجام دادم ولی دوباره برگشت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق مزوبوتاکس برای چه کسانی مناسب است؟تزریق مزوبوتاکس برای چه کسانی مناسب است؟

مزوبوتاکس ترکیبی از روش های جوانسازی پوست بوتاکس و مزوتراپی می باشد که برای کاهش حرکات صورت و جلوگیری از ایجاد چین و چروک صورت استفاده می شود. ... ادامه مطلب

بهترین روشهای رفع خطوط اخم و خنده کدامند؟بهترین روشهای رفع خطوط اخم و خنده کدامند؟

در مواردی که خط اخم و خط خنده بسیار ظریف بوده و یا در اثر خشکی پوست ایجاد شوند می‌توان آن را با داروهای لایه‌بردار و مرطوب‌کننده‌ها برطرف کرد. چروک‌های متوسط را می‌توان با استفاده از انواع لیزرهایی که باعث تحریک کلاژنسازی می‌شوند و همچنین فیلرها درمان کرد ... ادامه مطلب

چطور می توانیم دستانی جوانتر داشته باشیم؟چطور می توانیم دستانی جوانتر داشته باشیم؟

برای پر کردن فرورفتگی‌های پشت دست و جوانسازی دستهامی‌توان از فیلرهای حاوی اسید هیالورونیک استفاده کرد. هیالورونیک اسید ماده‌ای است که در حالت طبیعی هم در پوست وجود دارد و علاوه بر این که به پوست شکل می‌دهد، نقش آب‌رسانی به پوست و تغذیه آن را هم بر عهده دارد ... ادامه مطلب