اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

چرا به بدلیجات حساسیت دارم؟!

حساسیت پوستی یا درماتیت تماسی، یک واکنش التهابی پوست است که به دلیل عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود. زمانی که پوست انسان در معرض تماس با مواد حساسیت زا (آلرژن) و تحریک کنند قرار می گیرد، واکنش هایی را به شکل های مختلف از خود نشان می دهد که حساسیت پوستی نامیده میشوند. حساسیت پوستی بسته به عامل ایجاد کننده، خود را به شکل های مختلفی نشان می دهد. حساسیت پوستی همراه با خارش و قرمزی که جزء رایج ترین حساسیت ها میباشد. پوست هایی که به انواع زیورآلات و بدلیجات حساسیت دارند، معمولاً این حساسیت را با علائمی نشان میدهند. لازم به ذکر است شدت بروز حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. توجه کنید که علائم مربوط به حساسیت‌های پوستی به بدلیجات، در نواحی از بدن دیده می‌شوند که پوست با این زیورآلات و بدلیجات در تماس مستقیم است. میتوان گفت با دیدن چنین علائمی بر روی ناحیه استفاده از زیورآلات، می توانید مطمئن شوید که دچار حساسیت آلرژیک به زیورآلات شده اید. حساسیت پوستی بدون خارش و در برخی مواقع زخم های سطحی که دارای علت های مختلف و روش درمان متفاوت می باشد.

دکتر لادن ناظمی در اصفهان می‌توانند انواع مشکلات و بیماری های پوستی مانند قارچ پوستی را با جدیدترین روشها درمان نمایند. ایشان با استفاده از امکانات به روز و مدرن، به شما در بهبودی و رفع مشکلات پوستی، همچنین زیبای و جوانسازی پوست یاری می‌رسانند. برای آشنایی با روش‌های درمانی مطب دکتر لادن ناظمی یا جهت رزرو نوبت با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.

علت حساسیت به بدلیجات

حساسیت فلز به علت مواد تشکیل دهنده آن می باشد که از ترکیب چندین ماده متفاوت می باشد و برای بدن مضر است به همین دلیل بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد. یکی از اصلی ترین دلایل حساسیت بدلیجات آبکاری و روکشی است که از آلیاژهای متفاوتی تشکیل شده است. موادی حساسیت زایی که اغلب در بدلیجات به کار می روند عبارتند از :

حساسیت به بدلیجات

علائم حساسیت به بدلیجات

علائم و نشانه های حساسیت به بدلیجات شامل موارد زیر می شود:

این واکنش آلرژیک بدن در نواحی دیده می‌شود که در آن قسمت، پوست در تماس با بدلیجات قرار گرفته‌ است. کسانی که با مشکل مواجه می‌شوند این است که متأسفانه با گذر زمان و استفاده مکرر بدن به این شرایط عادت نمی‌کند؛ چراکه منشأ آن ژنتیکی است. برخی افراد به‌طور ژنتیکی بدنشان نسبت ‌به فلزات واکنش‌ های حساسیت‌ زا بروز می‌دهد و در بدلیجات این ماده آلرژی‌ زا فلز نیکل شناسایی شده ‌است. زمانی ‌که این فلزات در تماس با پوست قرار می‌گیرند گیرنده ‌های سلول‌ های سیستم ایمنی موجود در پوست آن را شناسایی کرده و با بروز التهاب و قرمزی و خارش پوست تا هر بار استفاده این‌گونه به این مواد واکنش نشان می‌دهد.

تشخیص حساسیت به بدلیجات

برای تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات پس از مشاهده هر یک از علائم یاد شده به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از شنیدن شرح حال شما با استفاده از آزمایش پوست و آزمایش خون می‌تواند این آلرژی را در شما تشخیص داده و نوع آن را مشخص نماید. با استفاده از این آزمایشات پزشک می‌تواند آنتی بادی‌های اختصاصی آلرژن (ماده حساسیت زا) را در خون شما تشخیص داده و نوع ماده محرک و حساسیت زا را شناسایی نماید. به عبارت دیگر دو نوع آزمایش پوستی و خونی برای تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات و جود دارد که در ادامه با انواع مختلف این دو نوع آزمایش آشنا خواهیم شد:

الف) آزمایش‌های پوستی تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات

  1. آزمایش پچ: آزمایش پچ (PATCH TEST) یکی از تست‌های رایج پوستی در تشخیص حساسیت پوستی است که برای انجام آن پزشک ناحیه کوچکی از پوست بیمار را در مجاورت فلز محرک مشکوک قرار می‌دهد و سپس این ناحیه از پوست از نظر ایجاد واکنش‌های آلرژیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طی این آزمایش مقداری از عصاره آلرژن بر روی چسب قرار داده شده و به پوست بازو یا کمر شما چسبانده می‌شود و پس از آن این نواحی مورد بررسی از نظر ظهور واکنش‌های آلرژیک قرار می‌گیرند.
  2. آزمایش داخل درم یا پوست (Intradermal test): برای انجام این آزمایش پس از تمیز کردن پوست با الکل مقداری از عصاره آلرژن به داخل لایه‌ای از پوست به نام Derm تزریق می‌شود و بروز واکنش‌های آلرژیک در این ناحیه در طی ۴۸ ساعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  3. آزمایش خراش (Scratch test): برای انجام آزمایش خراش پوستی یا آزمایش پوستی (پریک) پوست ساعد دست شما به وسیله الکل تمیز شده و به وسیله خودکار نواحی مورد نظر در پوست را علامت گذاری کرده و سپس یک قطره از عصاره آلرژن را بر روی هر یک از این نواحی علامت گذاری شده قرار می‌دهند. سپس لایه بیرونی پوست کمی خراش داده می‌شود تا عصاره آلرژن وارد پوست گردد.

ب) آزمایش‌های خونی تشخیص حساسیت پوستی به بدلیجات

  1. تست ایمونوگلوبولین E یا آنتی بادی IgE: این آیتم در خون یکی از انواع آنتی بادی ها است که به طور مستقیم به پاسخ‌های آلرژی بدن مرتبط می‌باشد،، بنابراین اندازه گیری آن در خون می‌تواند به پزشک در تشخیص دقیق‌تر و صحیح‌تر کمک بسیاری نماید.
  2. آزمایش الایزا: این تست میزان آنتی بادی‌های نشأت گرفته از آلرژن را در خون شما اندازه گیری می‌کند.
  3. آزمایش رادیوایمونواسی: از این تست برای تشخیص محرک‌های ایجاد کننده آلرژی در بدن و حساسیت پوستی استفاده می‌شود.
  4. آزمایش ایمونوبلات: با استفاده از این تست می‌توان بر اساس تولید آنتی بادی IgE اختصاصی ساخته شده در بدن بیمار نوع ماده محرک و حساسیت زا را تشخیص داد.
  5. تست شمارش سلول‌های خون یا (CBC): این تست برای اندازه گیری گلبول‌های سفید مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که افزایش گلبول‌های سفید علی الخصوص ائوزینوفیل‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به آلرژی را در شما تأیید نماید.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

پیشگیری از حساسیت به بدلیجات

  1. استفاده از جواهرات هایبو آلرژیک: در زمان خرید محصولات از برند‌های به نام و معتبر، می‌توانیم به گزینه هک شده روی جعبه یا کاور آن دقت کنیم. در صورت رؤیت گزینه Hypo-allergenic با خیال راحت از این محصولات استفاده نمایید. هایپو آلرژیک به معنی کم حساسیت زا است و پایین‌ترین میزان آلرژی را برای مصرف کننده خود ایجاد می‌کند.
  2. استفاده از بدلیجات استیل یا پلاستیک: اگر به جواهرات تزئینی غیر طلا علاقه دارید، بهتر است از بدلیجات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده کنید. بدلیجاتی مانند گیره گوشواره و سنجاق گردنبند بسیار حساسیت‌زا هستند و باید حین استفاده از آنها، بسیار مراقب باشید. اگر با پوشیدن بدلیجاتی مانند گوشواره‌ها، گردنبند و دستبند استیل، نقره یا پلاستیکی خود دچار حساسیت شده اید، به قفل یا بند این وسایل دقت کنید. اگر از نیکل بود می‌توانید آن را با استیل یا بند‌ها و قفل‌های طلا یا نقره جایگزین کنید.
  3. خشک نمودن پوست: اگر می‌خواهید از بدلیجات به عنوان قسمتی از زیورآلات خود استفاده نمایید. حتماً قبل از هر کاری، محدوده مورد تماس پوست خود با آن را به صورت کامل تمیز و خشک نمایید. نبود رطوبت و آلودگی موجب پایین آمدن تأثیرات آلرژی زا می‌شود.
  4. استفاده از کرم مرطوب کننده: دلیل اصلی ایجاد آلرژی از سوی انواع وسایل، وجود تماس با پوست است. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از این تماس، استفاده از کرم مرطوب کننده است. قبل از پوشیدن انواع زیورآلات خود، محل تماس آن با پوست را به وسیله کرم مرطوب کننده پوشش دهید. این پوشش اگر به شکل کامل و درست انجام گیرد، مانع برخورد مواد آلرژی زا با پوست بدن شما می‌شود.
  5. جلوگیری از حساسیت با کمک لاک ناخن: استفاده از لاک ناخن برای جلوگیری از حساسیت پوستی شامل دو قسمت می‌شود. گروهی از زیورآلات در قسمت قفل و گیره خود، دارای مواد آلرژی زا هستند. بهترین روش برای جلوگیری از برخورد این قسمت‌ها به پوست، استفاده از لاک ناخن است. با استفاده از آن، قفل و گیره مورد نظر را به صورت کامل پوشش دهید تا تماسی با بدن شما نداشته باشد. حال اگر از دستبند یا انگشتری استفاده می‌کنید که در بدن شما آلرژی ایجاد می‌کند. بهترین کار استفاده از لاک بی‌رنگ یا براق کننده است. با استفاده از این لاک و پوشش دادن کل فضای زیر این زیورآلات، مانع برخورد مستقیم آن با پوستتان می‌شوید.
  6. کشیدن لایه محافظ بر روی بدلیجات قدیمی: در صورتی که بدلیجات مورد علاقه شما قدیمی است و دوست دارید دوباره از آنها استفاده کنید، بهتر است این بدلیجات را پیش سازندگان آنها برده و از آنها بخواهید که لایه‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بکشند؛ زیرا بدلیجات، با گذر زمان لایه محافظ خود را از دست می‌دهند و حساسیت‌زایی آن‌ها افزایش می‌یابد.

درمان حساسیت به بدلیجات

پس از تأیید حساسیت پوستی به زیورآلات و تشخیص نوع آن نوبت به درمان حساسیت به زیور آلات می رسد. استفاده از داروهای خوراکی مانند آنتی هیستامین، پرومتازین، سیتریزین، داروهای آنتی بیوتیک و پمادهای موضعی و پماد حساسیت به بدلیجات مانند پماد منتول، پماد بتامتازون، پماد کلوبتازول، پماد لیدوکائین و …. می تواند در درمان این عارضه تأثیر مثبتی داشته باشد و به عنوان درمان دارویی حساسیت به بدلیجات شناخته می شود. البته فراموش نکنید که از این داروها حتماً با تجویز پزشک استفاده نموده تا بدین طریق از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

یکی از روشهای نسبتا جدید زیبایی و جوانسازی چشم، لیفت چشم گربه ای است که با روشهایی مانند بوتاکس چشم گربه ای در اصفهان و لیفت با نخ توسط دکتر لادن ناظمی انجام می شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباه لیفت چشم گربه ای با بوتاکس با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهسا جلیلی [ 1402-08-22 ]
منم شدیدا حساسیت به نقره و استیل دارم و تمام بدنم قرمز میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر بهترین روش رفع خط بغض یا ماریونتتزریق فیلر بهترین روش رفع خط بغض یا ماریونت

امروزه از روش های مختلف برای رفع خط اندوه به منظور جوانسازی پوست صورت می توان استفاده کرد ... ادامه مطلب

معرفی فیلر پلوریال کلاسیکمعرفی فیلر پلوریال کلاسیک

یکی از بهترین روش ها برای کاهش چین و چروک صورت و فرم دهی به صورت استفاده از ژل یا پرکننده ها می باشد ... ادامه مطلب

کات گونه با تزریق فیلرکات گونه با تزریق فیلر

برجستگی گونه به طور قابل توجهی به زیبایی طبیعی صورت ما می‌‌ افزاید. از طریق تزریق فیلر می‌ توان به شکل موفقیت‌ آمیزی جهت این حجم دهی بهره برد. ... ادامه مطلب