اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

زانتلاسما چیست و چگونه درمان می شود؟

عارضه ی زانتلاسما Xanthelasma مجموعه‌ای از کلسترول و لیپیدها هستند. این پلاک‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که لیپیدهای موجود در خون به بافت پوست بچسبند یا به دلیل مشکل دیگری در متابولیسم چربی‌های موضعی تغییری ایجاد شود. زانتلاسما وضعیتی است که پلک‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با ایجاد یک پلاکت چربی و کلسترول مشخص می‌شود که می‌تواند در نواحی مختلف چشم به ویژه رو یا پشت چشم ظاهر شود. به طور معمول، زانتلاسما می‌تواند ناشی از سطوح بالای کلسترول باشد و مسری نمی باشد؛ اما اگر پلاکت‌های چربی مشخصه زانتلاسما با کمک یک متخصص پوست برداشته نشود، می‌توانند رشد کنند. زانتلاسما قابل درمان است و می‌توان آن را با کمک پزشک از طریق روش‌های کم تهاجمی در مطب تخلیه کرد. اگر زانتلاسما بسیار بزرگ باشد، تخلیه آن می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود، بنابراین درمان زودهنگام این بیماری برای جلوگیری از علائم دائمی مهم است.

آنچه در این مطلب میخوانید

زانتلاسما چیست؟

چربی پلک یا زانتلاسما برآمدگی زرد رنگ، سفت و کوچکی است که زیر پوست پلک بنا به‌ علتی که به‌خوبی مشخص نیست، تشکیل می‌شود و بی‌ضرر است. چربی پلک اختلال شایعی است که روی سطح قدامی پلک ایجاد می‌شود و معمولاً به‌طور دوطرفه، نزدیک زاویه داخلی چشم ظاهر می‌گردد. این ضایعات به صورت لکه‌های زرد رنگ چروکیده روی پوست ظاهر می‌شوند و اکثراً در افراد مسن دیده می‌شوند. زانتلاسما مربوط به رسوب چربی در برخی سلول‌های پوست سطحی پلک است.

علل ایجاد زانتلاسما

چربی پلک معمولاً در اثر وجود مقادیر زیاد لیپید خون یا چربی ها به وجود می آید. این مورد ممکن است علامت یکی از بیماری های زیر باشد:

زانتلاسما

علائم زانتلاسما

چربی پلک علیرغم اینکه یک بیماری پزشکی است، علائم جدی در بیمار ایجاد نمی‌کند؛ اما می‌تواند باعث کاهش عزت نفس و همچنین خجالت فردی شود که از این عارضه رنج می‌برد. مشخصه اصلی زانتلاسما ظهور کیسه‌هایی است که بیشتر از رنگ پوست معمولی، زرد بوده و به خوبی مشخص هستند و می‌توانند روی پلک یا حتی زیر چشم، معمولاً نزدیک بینی ظاهر شوند. کیسه‌های چربی پلک با گذشت زمان، رشد می‌کنند و می‌توانند اندکی در حرکت چشم بیمار اختلال ایجاد و در برخی موارد بینایی را مختل کنند.

عوامل خطر زانتلاسما

در صورت ابتلا به هرکدام از موارد و بیماری های گفته شده در قسمت بالا، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش خواهد یافت. همچنین در صورت داشتن کلسترول بالا یا تری گلیسرید، احتمال ابتلا به چربی پلک در فرد افزایش خواهد یافت. در صورتی که دچار هر کدام از بیماری ها یا مشکلات گفته شده هستید، بهتر است برای کاهش احتمال ابتلا به عارضه چربی پلک با پزشک مشورت کنید.

تشخیص زانتلاسما

پزشک شما با بررسی پوست اطراف چشم می‌تواند زانتلاسما را با معاینه چشمی تشخیص دهد. بیوپسی پوست می تواند وجود رسوب چربی در زیر پوست را تأیید کند. پزشک شما ممکن است برای شما آزمایش خون هم تجویز کند تا سطوح لیپیدهای خون شما را بررسی کند، عملکرد کبد را ارزیابی کرده و یا وجود دیابت را بررسی کند.

روشهای درمان زانتلاسما

پزشک با توجه به شرایط شما و حجم توده زانتلاسما به شما مشورت میدهد تا بهترین روش بدون بازگشت را برای خودتان انتخاب کنید. بعد از درمان زانتلاسما ممکن است رنگ پوست در محل ضایعه تغییر کند یا اسکار به جا بماند. در صورتی که کلسترول شما کنترل نشود یا کلسترول بالا ارثی داشته باشید احتمال برگشت مجدد عارضه وجود دارد. در برخی موارد پایین آوردن سطح کلسترول میتواند به صورت خود به خود باعث از بین رفتن زانتلاسما شود. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن روش های طبیعی برای پایین آوردن سطح کلسترول هستند.

درمان زانتلاسما با پلکسر یا پلاسما تراپی

پلکسر یکی از روش های درمانی رایج برای انواع مشکلات پوستی بدون برش و بخیه است که بدون نیاز به بی هوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود. پلکسر یا دستگاه پلاسما جت انجام می شود که تاباندن اسپارک های بسیار ظریف 1/0 میلیمتری به محل درمان باعث تصعید یا SUBLIMATION چربی داخل توده می شود یعنی چربی از حالت جامد مستقیم به حال بخار در آمده و از بین می رود. گرمای شدید ایجاد شده توسط پلاسما تراپی باعث تحریک کلاژن سازی در لایه های عمیق پوست می شود.

درمان زانتلاسما با کرایوتراپی

انجماد توده چربی با نیتروژن مایع یا ماده شیمیایی دیگر که باعث یخ زدن، خشک شدن و افتادن آن می شود.

جراحی لیزری برای درمان زانتلاسما

از لیزر CO2 برای برداشتن توده چربی استفاده می شود. در مطب هایی که لیزر ندارند از روش جراحی الکتروکوتر برای برداشتن عارضه استفاده می شود یا این که از تیغ جراحی به روش سنتی برای برداشتن زانتلاسما بهره می برند.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

درمان زانتلاسما با لایه برداری شیمیایی

معمولاً درمان با استفاده از اسید تریکولرواستیک انجام می شود و مقداری از آن روی سطح عارضه کشیده می شود و با لایه برداری در یک یا چند جلسه توده چربی از سطح پوست خارج می شود.

پیشگیری از زانتلاسما

پایین آوردن کلسترول ممکن است به درمان زانتالاسما نیز کمک کند. برای برخی افراد تغییر در رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی ممکن است برای درمان کلسترول کافی باشد. برای کاهش کلسترول نیاز با رعایت نکات و انجام اقدامات زیر است:

اقدامات زیبایی، افزایش حجم و جوانسازی پوست صورت و بدن توسط دکتر لادن ناظمی ، با تکیه بر دانش و مهارت ایشان، و با مطلوب ترین نتایج انجام می‌شود. ترمیم تزریق ژل لب در اصفهان نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند با کمترین عوارض و ایجاد زیبایی طبیعی به وسیله ایشان صورت پذیرد. اگر مایل به بهره مندی از این خدمت می‌باشید؛ لطفا با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زیبا کرمی [ 1402-08-22 ]
لطفا توضیحات بیشتری در مورد چربی داخل چشم درج کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه انجام لیزر موهای زائدنحوه انجام لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای زاید بدن تبدیل شده است و در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزايش زیادی داشته است که باعث خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون ، تیغ ، مومک ، موبر و دستگاه اپیلیدی همچنین جوش ها و موهای زیر پوستی می شود ... ادامه مطلب

چرا بهتر است کاشت مژه انجام ندهیم؟چرا بهتر است کاشت مژه انجام ندهیم؟

کاشت مژه یکی از راه هایی است که امروزه میان برخی از خانم ها مورد استقبال بسیاری قرار گرفته تا بتوانند مشکل کم پشتی مژه های خود را حل کنند ... ادامه مطلب

بهترین مارک ژل لب با ماندگاری بالابهترین مارک ژل لب با ماندگاری بالا

یکی از محبوب ‌ترین و پرطرفدارترین تکنیک‌ های زیبایی مورد استفاده در میان افراد، تزریق ژل لب است. ... ادامه مطلب