اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

عوارض حالت دهنده های مو مانند تافت و ژل

موی سر، شاخصی تلقی می‌شودکه سلامتی شخص را نشان می‌دهد و به جذابیت فرد کمک می‌کند. حالت دادن برخی موها کار راحتی نیست، به خصوص اگر موهایتان وز و یا بیش از حد لخت باشد، نمی‌توانید آنها را به حالتی که می‌خواهید درآورید. برای همین منظور گاهی باید از محصولات حالت دهنده استفاده کنید تا سریع‌تر بتوانید موها را حالت دهید. این محصولات حالت‌دهنده تأثیر دائمی ندارند؛ اما تا ساعت‌های زیادی موهای شما را خوش‌فرم و زیبا می‌کنند. امروزه ژل و تافت را می‌توان به عنوان حالت دهنده‌های مو در صنعت زیبایی به شمار آورد.

آنچه در این مطلب میخوانید

استفاده از محصولاتی همچون ژل و تافت به فرم دادن آسان موها و حفظ حالت آن در طول روز کمک می کند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که اگرچه حالت دهنده های مو به حفظ زیبایی ظاهری موها کمک می کنند، در صورتی که به صورت غیر صحیح و بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند سلامت موها را به خطر می اندازند. برای دستیابی به بهترین نتیجه باید در استفاده از مواد آرایشی موی سر تعادل وجود داشته باشد که آسیب آنها به دوام مو و بافت طبیعی مو حداقل میزان باشد؛ بنابراین نکته اصلی، انتخاب صحیح نوع و میزان مواد آرایشی مو برای هر فرد است.

ژل‌ مو

ژل‌های مو ترکیبات شیمیایی هستند و ساختار پلیمری دارند. در فناوری ساخت ژل‌ها، پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا در آب حل شده‌اند که وظیفه این پلیمر‌ها آن است که رشته‌های مو را به هم متصل کنند ضمن آنکه پوشش پلیمری محیط بر تارهای به هم چسبیده مو، باعث افزایش حجم کلی ‌آنها نیز می‌شود. وقتی ژل روی ساقه مو قرار می‌گیرد حلال آن تبخیر شده و فقط لایه نازکی از پلیمر سطح مو را می‌پوشاند. پوشش پلیمری باعث اتصال موها به یکدیگر می‌شود و در نهایت موهای فرد غیرقابل انعطاف شده و حالت می‌گیرد. البته بعضی از ژل ‌ها قوام ژل ‌‌های حقیقی را نداشته و فقط محلول روغن در آب هستند که استفاده از آنها صرفاً باعث نرم شدن موها، ایجاد درخشندگی و راحت شانه شدن می‌شود.

عوارض ژل مو

مصرف بیش از حد از ژل های مو باعث می شود تا موارد زیر برایتان اتفاق بیفتد:

  1. پوسته پوسته شدن سر زمانی که انگشتان خود را به داخل موهای ژل زده می برید.
  2. به خاطر الکل به کار رفته در آن که کمک می کند ژل سریع خشک شود، مو آسیب می بیند و باعث خشکی پوست سر می شود.
  3. مواد شیمیایی خورنده، تمام رطوبت مو و پوست سر را می گیرد که همین امر باعث خارش پوست سر، ایجاد پوسته سر و شوره سر می شود.
  4. سلول های مرده پوست سر را افزایش می دهد. همچنین باعث افزایش تولید سبوم (روغن موی طبیعی) می شود که منجر به مسدود شدن فولیکول های مو شده که در نهایت منجر به ریزش مو می شود.
حالت دهنده های مو

نکات استفاده از ژل مو

برای استفاده از ژل های حالت دهنده مو رعایت موارد زیر ضروری است:

تافت مو

اسپری‌مو (تافت) محلولی است که به‌صورت قطره‌ای و افشانه‌ای روی سطح مو استفاده می‌شود و علاوه بر تثبیت حالت مو از آن در برابر رطوبت و باد هم محافظت می‌کند. محلول‌های استفاده شده در انواع اسپری مو از مولکول‌های بلند و زنجیره‌ای به نام پلیمر ساخته شده‌اند و کار آنها حفظ حالت مو است. به‌ عبارت‌ دیگر این محصولات باعث انسجام موهای شما و چسبیدن آنها به یکدیگر شده و از به‌ هم ‌ریختگیشان جلوگیری می‌کند.

عوارض تافت مو

تحریک واکنش‌های آلرژیک

تافت مو حاوی گروهی از مواد فعال مانند پلیمرها و حلال‌های شیمیایی است. این مواد در صورت استنشاق یا تماس مستقیم، می‌توانند باعث تحریک چشم، پوست، بینی و گلو شوند. همچنین، ممکن است عوارض آلرژیک مانند سرفه، عطسه، قرمزی چشم و بثورات پوستی نیز به دنبال داشته باشند.

ایجاد مشکلات تنفسی

استفاده مکرر از تافت مو، می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی، کاهش فشار خون و بیماری‌های ریوی شود. بسیاری از تافت موها، در فرمولاسیون خود حاوی ترکیب شیمیایی و خطرناک پروپیلن گلیکول هستند. این ماده شیمیایی در صورت استنشاق مداوم، می‌تواند سمی باشد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آسیب به موها

بسیاری از افراد معتقدند که موها بعد از استفاده از تافت، نیازی به شستشو ندارند و تنها شانه کردن آنها کفایت می‌کند؛ اما حقیقت این است که اگر تافت را به خوبی از روی موهایتان نشویید، ممکن است سلامت کوتیکول و فولیکول مو را تحت تأثیر قرار دهد. تافت مو می‌تواند فولیکول و ریشه مو را مسدود کند و باعث تجمع مواد شیمیایی شود. این عارضه در طولانی مدت، باعث افزایش ریزش مو و نازک شدن آن می‌شود. تافت‌ها با لایه‌ای از مواد چسبنده، سطح تار مو را می‌پوشانند. استفاده طولانی مدت از این محصول می‌تواند منجر به خشکی، دهیدراتاسیون، وز و دوشاخه شدن موها شود.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

نکات استفاده از تافت

برای استفاده از تافت ها یا اسپری های حالت دهنده مو رعایت نکات زیر ضروری است:

شما می توانید برای انجام کات گونه با تزریق فیلر ، به کلینیک دکتر لادن ناظمی در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هما تاکی [ 1402-08-10 ]
خانم دکتر عزیز لطفا یه ماسک و شامپو برای ضد ریزش مو معرفی کنید و اگر امکانش هست در مورد ریزش مو بر اثر داروها هم یک مطلب بزارید که بدونیم چه داروهایی باعث ریزش مو میشوند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا جوش های هورمونی به درمان نیاز دارند؟آیا جوش های هورمونی به درمان نیاز دارند؟

جوش‌ یکی از مشکلات متداول و شایع پوستی است که اغلب در اثر عفونت، تغییرات هورمونی، واکنش های آلرژیک و واکنش های دارویی ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

رینوپلاستی غیر جراحی با پلکسر بینیرینوپلاستی غیر جراحی با پلکسر بینی

کوچک کردن بینی با پلکسر یا پلاسماجت یکی از روشهای جدید در زیبایی بینی بدون عمل جراحی است. دستگاه پلکسر از دستگاه های مورد استفاده در فرم دهی بینی است ... ادامه مطلب

پروتز چانه باتزریق چربیپروتز چانه باتزریق چربی

اگر چانه به هر دلیلی بسیار کوچک، پهن،کوتاه، نوک‌تیز یا عقب‌رفته باشد، راه‌های زیادی برای اصلاح شکل چانه و هماهنگی بیشتر در صورت وجود دارد. پزشک توسط تزریق چربی، برجسته کردن چانه را انجام می‌دهد ... ادامه مطلب