اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

انواع خال

چند مورد از تغییراتی که نشانه ی سرطانی شدن خال هستند را مرور می کنیم .

تغییر رنگ خال

نخستین نشانه از یک خال بالقوه سرطانی تغییر چشمگیر در رنگ آن است . به عنوان مثال ، خال هایی که تیره بوده و اکنون تغییر رنگ داده اند و یا خال هایی با رنگ متناقض مانند قرمز ، صورتی ، سفید یا برنزه باید مورد توجه قرار بگیرند .

رشد خال

خالی که دارای شرایطی با ثبات نیست به عنوان مثال در رنگ ، شکل ، ارتفاع ، بافت سطحی می تواند خطرناک یا ناسالم باشد

مرز محو شده

خال های سالم دارای مرزی مشخص در اطراف لبه خارجی خود هستند . اما ملانوما یا خال های سرطانی به طول معمول دارای لبه های خارجی محو شده یا نامنظم هستند . هنگام لمس این خال ها لبه های آنها ممکن است برآمده و زبر احساس شود و امکان انتشار رنگ به بافت های اطراف وجود دارد .

درد

هر خالی که در هنگام لمس درد احساس شود باید به عنوان نمونه ای خطرناک در نظر گرفته شود . به ویژه اگر مایع یا خون از خال خارج شود .

اندازه

خال های سالم از نظر پهنا از 6 میلی متر بزرگتر نمی شوند اگر خالی با اندازه بزرگتر در بدن خود دارید یا اندازه آن در حال رشد است به پزشک جهت بررسی بیشتر مراجعه نمایید .

عدم تقارن

خال های سالم به طور معمول متقارن هستند یعنی اگر از وسط خم شوند هر دو سمت روی هم قرار میگیرند اما خال های خطرناک به طور معمول نا متقارن هستند .

خال از جمله ضایعات پوستی است که گاهی از لحاظ زیبایی و در مواردی هم به لحاظ درمانی نیاز به برداشت آن وجود دارد. شما برای برداشت انواع خال در اصفهان، می‌توانید به مطب دکتر لاددن ناظمی مراجعه نموده و با بکارگیری مناسب ترین روش اقدام به برداشت خال نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32240913 تماس حاصل فرمایید.

وراثت

متاسفانه بسیاری از مسائل مربوط به سلامت از اعضاء خانواده ( والدین ) به ما منتقل می شوند در زمینه سرطان پوست یا خال های مشکوک نیز سابقه خانوادگی موثر است .

زخم هایی که بهبود نمی یابند

یک خال جدید یا زخمی که بدون در نظر گرفتن مدت زمان سپری شده از ایجاد و اقدام های درمانی صورت گرفته بهبود نمی یابد ممکن است یک خطر سرطانی بالقوه باشد .موارد فوق مواردی هستند که باید افراد در نظر داشته باشند تا در زمان مناسب در صورت تغییرات ایجاد شده در خال به پزشک مراجعه نمایید و جهت پیشگیری از سرطانی شدن خال و یا درمان به موقع اقدام نمایید .

روش های برداشتن خال

برای برداشتن خال سه روش سوزاندن ، لیزر و جراحی وجود دارد . در روش سوزاندن به وسیله اتصال جریان برق خال سوزانده می شود . این روش برای خال های ریز و سطحی بیشترین کاربرد را دارد .در روش جراحی خال از عمق پوست به همراه کمی از بافت اطراف آن برای عود نکردن خال خارج می شود . این روش برای خال های بزرگ تر و برجسته که عمق زیادی در پوست دارند مناسب است .لیزر کردن مانند سوزاندن است با این تفاوت که از امواج لیزر استفاده می شود .که تعیین نحوه ی برداشتن خال با تشخیص پزشک تعیین می شود .

مروری بر انواع خال ها و تغییراتی که می توانند نشانه سرطانی شدن خال ها باشند

خال ها تومورهایی پوستی خوش خیمی هستند که از سلول های منشاء گرفته از ملانوسیت ها تشکیل یافته اند .
خال ها بر اساس سن شروع و نحوه آرایش سلول های خال ، طبقه بندی می شوند .
خال ها در تمام انسان ها به وفور به نسبت یکسان در زن و مرد دیده می شوند . خال هایی که در زمان تولد وجود دارند یا در 2 سال اول زندگی پدیدار می شوند به نام خال مادرزادی نامیده می شوند . میزان بروز خال اکتسابی در دوران بلوغ به حداکثر می رسد پس از 30 سالگی پدیدار می شوند یا تغییر کنند را باید مشکوک تلقی کرد.

برخورد با نور خورشید به عنوان محرک رشد سلول های خال عمل می کند که اکثر خال های اکتسابی در مناطق در معرض نور خورشید به پوست ، ایجاد می شوند .
اکثر بزرگسالان بین 12 تا 20 خال دارند . خال های بیش از این تعداد به صورت یک صفت به ارث می رسند . در دوران بلوغ و بارداری خال ها بزرگتر شده و شدیداً پیگمانتر و یا پررنگتر می شوند .

معمولا خال ها بدون علامت هستند . اگر چه به ندرت به وسیله لباس و یا ضربه خارجی تحریک می شوند . از دیدگاه دیگر خال ها انواع مختلفی دارند که طبقه بندی آنها بر اساس سلول ایجاد کننده آن می باشد بر اساس چهار نوع خال داریم :
خال ملانوسیتیک ، خال اپیدرمیک ، خال بافت همبند و خال عروقی
شایعترین خال ها خال ملانوسیتیک است که آنها نیز بر اساس آرایش سلولی به دسته های دیگری تقسیم بندی می شوند .
در ادامه به بررسی خال های ملانوسیتیک و تغییرات آنها می پردازیم
خال های سالم یا بی خطر دارای مرز مشخص در اطراف لبه خارجی خود هستند .

کلینیک پوست مو و لیزر دکتر لادن ناظمی یکی از مراکز معتبر و مجهز است که با ارائه انواع خدمات جوانسازی در اصفهان، پوستی شاداب و با طراوت را به شما مراجعین محترم هدیه می‌نماید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رفیعی [ 1402-06-29 ]
سلام من چند سالی هست تو سرم یه خال دارم تقریبا هم اندازه نخود هستش آیا این خال طبیعی هست یاخطرناکه رنگش هم تقریبا قهوه ای شکل هستش

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا میکرونیدلینگ عوارض دارد؟آیا میکرونیدلینگ عوارض دارد؟

میکرو نیدلینگ یکی از شیوه های درمانی برای از بین بردن جای بسیاری از جراحت های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که این شیوه به عنوان یکی از روش های درمان غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود که در سالیان دور به شکل دیگری با همین هدف جوانسازی پوست صورت مورد استفاده قرار می گرفته است ... ادامه مطلب

تزریق فیلر بهترین روش رفع خط بغض یا ماریونتتزریق فیلر بهترین روش رفع خط بغض یا ماریونت

امروزه از روش های مختلف برای رفع خط اندوه به منظور جوانسازی پوست صورت می توان استفاده کرد ... ادامه مطلب

بهبود منافذ بیش از حد باز پوست با آر افبهبود منافذ بیش از حد باز پوست با آر اف

روش آر اف، یکی از مدرن ترین روش های جوانسازی پوست است که روشی ایمن و کم تهاجمی که می تواند بدون دردسرهای عمل جراحی، نتایج خوبی را هدیه دهد. ... ادامه مطلب