اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

کمبود دریافت ویتامین دی و مشکلات پوست و مو

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای بدن ویتامین دی می‌باشد که تأثیر به سزایی در نقاط مختلف بدن دارد. ویتامین دی (کلسیفرول) یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی در بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌شود. خواص ویتامین دی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و التهابات بدن را کاهش می‌دهد، بنابراین کمبود آن می‌تواند تأثیر منفی روی پوست بگذارد. همانطور که نمی توان از خواص ویتامین دی برای پوست غافل شد، نمی توان از تأثیر این ویتامین بر روند رشد مو هم چشم پوشی کرد. اغلب یکی از دلایل کم پشت شدن مو و ریزش آن در خانم ها و آقایان کمبود این ویتامین است. ویتامین دی باعث رشد فولیکول های مو می شود و دریافت مقادیر کافی این ویتامین می تواند موجب رشد مجدد مو شود. در نقطه مقابل کمبود ویتامین دی، در بدن ممکن است موجب ریزش مو شود. همچنین کمبود این ویتامین باعث بیماری خود ایمنی آلوپسی یا ریزش مو سکه ای در افراد می شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید دچار کمبود این ویتامین هستید حتماً به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او از مکمل ویتامین دی و محصولات مراقبتی بر پایه این ویتامین استفاده کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین دی در بدن شما می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد، از جمله:

  1. رژیم غذایی‌ حاوی مقدار کافی ویتامین دی نیست.
  2. مقدار کافی ویتامین دی از غذا جذب نمی‌کنید (احتمالاً مشکل سوء جذب دارید).
  3. به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید.
  4. کبد یا کلیه‌های شما نمی‌توانند ویتامین دی را در بدن شما به حالت فعال آن تبدیل کنند.
  5. احتمالاً داروهایی مصرف می‌کنید که مانع جذب یا تبدیل ویتامین دی در بدن‌ می‌شود.

علائم پوستی کمبود ویتامین دی

عوارض کمبود ویتامین دی بر پوست

معمولاً کمبود ویتامین دی می‌تواند مشکلاتی مانند التهاب، خشکی شدید و عفونت را ایجاد کند. التهابات نیز خود عامل اصلی بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه هستند. به‌علاوه کمبود آن میزان کلاژن پوست را کاهش داده و باعث پیری زودرس می‌شود.

کمبود دریافت ویتامین دی و مشکلات پوست و مو

کمبود ویتامین دی و ریزش مو

ویتامین دی بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی بدن ما، به خصوص مکانیسم رشد مو تأثیر می‌گذارد. کمبود این ویتامین در مراحل ابتدایی، می‌تواند باعث ایجاد ریزش موی ناگهانی، نازک شدن مو و کاهش رشد آن شود. کراتین، نوعی ساختار پروتئینی است که بافت اصلی پوست، مو و ناخن را پردازش می‌کند. کراتین‌ها توسط سلول‌های تخصص یافته‌ای به نام کراتینوسیت‌ها در بدن تولید می‌شوند. این سلول‌ها برای تنظیم عملکرد خود به مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری B و D نیاز دارند. ویتامین دی، یکی از عناصر اصلی در تنظیم عملکرد این سلول‌ها به حساب می‌آید. هنگامی که کراتینوسیت‌های موجود در بدن، ویتامین دی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند معمولاً دچار اختلال می‌شوند. بنابراین کمبود ویتامین دی می‌تواند سلامت کوتیکول و فولیکول مو را به خطر بیندازد. همچنین تحقیقات اخیر در این زمینه نشان داده‌اند که کمبود ویتامین دی، یکی از علل شایع نازک شدن کوتیکول‌ها و ریزش مو در خانم‌ها و آقایان است.

عوارض کمبود ویتامین دی بر مو

سطوح پایین ویتامین دی می‌تواند معضلات بسیاری جدی در زمینه سلامت مو به همراه داشته باشد. همچنین ممکن است باعث اختلال در الگوی ریزش موی طبیعی شود و شدت بیماری‌های مرتبط با ریزش مو را نیز افزایش دهد:

  1. سطوح بسیار پایین ویتامین دی می‌تواند باعث ابتلا افراد به تلوژن افلوویوم یا ریزش بیش از حد مو شود.
  2. کمبود ویتامین دی، علائم بیماری آلوپسی آره آتا (این بیماری نوعی اختلال خود ایمنی است که فرد دچار ریزش مو به صورت دسته ای می‌شود) را تشدید می‌نماید.
  3. کمبود طولانی مدت این ویتامین در بدن، باعث ریزش مو با الگوی زنانه می‌شود.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

درمان کمبود ویتامین دی

شهروندان عزیز! درمان آکنه در اصفهان توسط دکتر لادن ناظمی، با بکارگیری جدیدترین روشهای درمانی از جمله آر اف فرکشنال و درمانهای غیر لیزری قابل انجام می‌باشد. شما می‌توانید برای کسب آگاهی بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما از طریق تماس با شماره‌های 32240913 و 09336900224 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدرضا عزیزی [ 1402-01-11 ]
طاسی با الگوی زنانه دقیقا چه شکلی است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سوالات رایج درباره تزریق ژل (فیلر)سوالات رایج درباره تزریق ژل (فیلر)

در این مطلب به سوالات بیشتر پرسیده شده از سوی بیماران و کاربران در ارتباط با تزریق ژل یا فیلر پاسخ داده میشود. ... ادامه مطلب

پس از تزریق ژل یا فیلر چه اقدامات باید انجام دهید؟پس از تزریق ژل یا فیلر چه اقدامات باید انجام دهید؟

یکی از پرطرفدارترین روش‌ هایی که این روزها به منظور جوانسازی و بهبود ظاهر پوست مورد استفاده قرار می‌ گیرند، تکنیک‌ های تزریق هستند. ... ادامه مطلب

همه چیز درباره تزریق ژل الانسههمه چیز درباره تزریق ژل الانسه

الانسه محصولی از نسل جدید فیلرها می باشد که در قدرت ماندگاری بی رقیب است. این فیلر، پوستی طبیعی و فوق العاده زیبا را به شما هدیه خواهد داد و جوانی را به شما باز می گرداند. ژل استثنایی الانسه، نیاز همه افراد به داشتن یک پوست شاداب و چهره جذاب را برآورده ساخته است ... ادامه مطلب