اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

با انواع اسید تراپی پوست آشنا شوید

حفظ سلامت پوست در رابطه مستقیم با حفظ جوانی و شادابی چهره قرار دارد. در واقع پوست شما تأثیر بسزایی در جذابیت و زیبایی ظاهریتان دارند و به همین دلیل مراقبت از آنها به وسیله انجام راهکارهای اصولی بسیار حائز اهمیت است.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای اینکه پروسه مراقبت از پوست خود را آغاز کنید باید روتین پوستی متناسب با جنس پوست خود را تعیین کنید. یکی از اثر بخش‌ترین روش‌ها برای جوانسازی پوست و افزایش شادابی و درخشندگی آن اسید تراپی یا درمان پوست به وسیله اسید است. این روش برای پاکسازی پوست صورت و کمک به طراوت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاکسازی پوست صورت با اسید یک روش درمانی است که طی آن سلول‌های مرده پوست برداشته شده و در عین حال تولید سلول‌های جدید و زنده نیز تسهیل می‌شود.

این درمان به ویژه برای افرادی مستعد آکنه مناسب است؛ زیرا پوست را تمیز کرده و منافذ را کوچک می‌کند تا جوش‌ها به راحتی از بین بروند. اسیدتراپی صورت در واقع لایه برداری پوست صورت است که برای درمان و کاهش اسکار و آکنه بسیار مؤثر عمل می‌کند. در طول درمان با این روش، چین و چروک‌های کوچک صورت کاهش می‌یابد و جذب تمام محصولات تقویت کننده پوست نیز افزایش می‌یابد. انواع اسید های پوستی تأثیرات مختلفی را بر سلول‌های پوست اعمال می‌کنند و هریک جایگاه و نقشی خاص در مراقبت از پوست ما دارند که در ادامه معرفی می شوند.

اسید تراپی پوست چیست؟

اسید تراپی به تکنیکی گفته می شود که با استفاده و اعمال اسید ضعیفی بر روی پوست صورت مشکلات پوستی درمان می گردند. از روش اسید تراپی برای درمان آکنه، اسکار، جای جوش، رفع تیرگی پوست ، جوانسازی، آبرسانی و حتی بهبود چین و چروک استفاده می‌شود.

انواع اسید تراپی پوست

کاربرد اسید تراپی

انواع اسید تراپی

اسیدها به دو دسته تقسیم می شوند:

AHA

آلفا هیدروکسی اسیدها محلول در آب هستند و تأثیر بسیاری بر روی سطح پوست دارند. از این اسیدها برای درمان بافت، خطوط ریز و تیرگی پوست استفاده می شود. این اسیدها برای لایه برداری بیرونی پوست مفید هستند و می توانند باعث روشن و یکدست شدن بافت پوست شوند و از طرفی کلاژن سازی پوست را کمی تحریک کنند.

BHA

بتا هیدروکسی اسیدها می توانند به صورت عمقی در منافذ مسدود پوست نفوذ کنند و برای درمان آکنه و پیشگیری از آن بسیار مفید هستند. این اسیدها به سبوم پوست وصل می شوند و زمانیکه سلول های مرده پوست توسط آنها دچار ریزش می شوند چربی را نیز از پوست جدا کرده و به این ترتیب باعث کاهش چربی پوست می شوند. برای اسید تراپی از اسیدهای متفاوتی استفاده می گردد. برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یکی از معروف ترین اسیدها برای درمان و رفع آکنه است. این اسید خواص لایه بردار دارد و باعث تمیز شدن عمقی منافذ پوست می شود و به این ترتیب از بروز جوش جلوگیری می کند. اسید سالیسیلیک با غلظت های بالا برای لایه برداری جای زخم، آسیب های ناشی از نور خورشید، لکه های پیری و آکنه استفاده می گردد و با درصدهای کم 5/0 و 2 درصد برای درمان نقطه ای جوش مؤثر است.

ماندلیک اسید

ماندلیک اسید از نوع اسیدهای آلفاهیدروکسی است و از بادام تلخ بدست می آید. ماندلیک اسید عملکردی همانند گلیوکولیک اسید دارد و از پوست لایه برداری می کند. استفاده از این اسید در اسیدتراپی می تواند به پیشگیری از آکنه و درمان آسیب های ناشی از نور خورشید یاری رساند. این اسید ساختار مولکولی بزرگی دارد و نمی تواند به صورت عمقی در پوست نفوذ کند. به همین دلیل باعث تحریک کمتری در پوست می شود. در مواردی که گلیکولیک اسید برای فرد مناسب نیست ماندلیک توصیه می شود. این اسید برای پوست های در معرض رنگدانه های برگشتی نیز بسیار مؤثر است. این رنگدانه ها به دلیل مقاومت به ماده ای خاص به دلیل استفاده بیش از حد از آن ماده، ایجاد می شوند.

گلیکولیک اسید

این اسید یکی از محبوب ترین آلفا هیدروکسید اسیدها (AHA) است. این اسید عامل ضد پیری است و از نیشکر به دست می آید. از این اسید برای صاف کردن بافت پوست، لایه برداری، کاهش خطوط ریز پوست، محو کردن لک ها، افزایش ضخامت پوست و جلوگیری از آکنه استفاده می شود.

آزلائیک اسید

این اسید در 3 دهه گذشته جزء درمان های اصلی آکنه بوده است و در بسیاری از کرم ها وجود دارد. آزلائیک اسید در اسیدتراپی نیز بسیار استفاده دارد و باعث می شود منافذ پوست بسته شوند، باکتری ها از بین بروند و التهاب پوست کاهش یابد. آزلائیک اسید در کرم ها با غلظت 15 تا 20 درصد به کار می رود و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. این اسید علاوه بر تاثیر بر آکنه ها، روشن کننده نیز می باشد و می تواند علائم پس از آکنه یا هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب را کاهش دهد.

اسکوربیک اسید

اسکوربیک اسید شکل محلول در آب ویتامین C است. این اسید خواص ضد پیری دارد و در بسیاری محصولات آرایشی برای اسیدتراپی به کار می رود. اسکوربیک اسید در بسیاری موارد می تواند جایگزین هیدروکینون برای درمان ملاسما شود.

کوژیک اسید

این اسید را از باکتری های استفاده شده برای تخمیر برنج به دست می آورند. کوژیک اسید خواص سفید کننده و ضد پیری دارد و یکی از مواد محبوب برای اسیدتراپی است. از غلظت 1 تا 4 درصد این اسید در پاک کننده ها و سرم های پوست استفاده می شود زیرا بسیار تحریک کننده است.

الاژیک اسید

این اسید نیز ساز وکاری همانند آزلائیک اسید دارد و باعث روشن شدن پوست می شود. نتایج نشان داده اند ترکیب 5/0 درصد الاژیک اسید و 1/0 سالیسیلیک اسید می توانند به اندازه هیدروکینون 4 درصد در کاهش رنگدانه های پوست موثر باشد. از آنجا که نگرانی هایی در مورد استفاده از هیدروکینون وجود دارد ترکیب الاژیک اسید و سالیسیلیک اسید می تواند بسیار مؤثر باشد.

اسید هیالورونیک

این اسید یک مرطوب کننده قوی است و در فرآیند اسید تراپی به عنوان مرطوب کننده به کار می رود. این اسید بسیار مناسب کسانی است که پوست خشک و کم آبی دارند. این اسید بافت بسیار سبکی دارد و می تواند به بازگرداندن رطوبت به پوست یاری رساند.

مزایای اسید تراپی برای از بین بردن جوش صورت

اسید درمانی برای کاهش آکنه پوستی با لایه برداری پوست و تمیز نگه داشتن منافذ معروف است. هنگامی که روی پوست قرار می گیرد، برخی از اسیدها ممکن است با کمک به پوست در زدودن سلول های مرده از لایه بالایی و با کاهش قرمزی و تورم (التهاب) عمل کنند. این کار باعث کاهش تعداد جوش های ایجاد شده و تسریع بهبودی می شود.

اسید تراپی برای لک

پوست به طور طبیعی از طریق فرایندی به نام لایه برداری، سلول های مرده را از بین می برد؛ اما در افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند لک و آکنه، لایه برداری به صورت مؤثر انجام نمی شود. سلول های مرده پوست منافذ پوست را مسدود می کنند و باعث به وجود آمدن لک و جوش بر پوست شما می شوند. هنگام لایه برداری برای لک صورت ایمن ترین راه استفاده از لایه بردارهای شیمیایی مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک است.

نکات احتیاطی در مصرف اسیدها برای پوست

هنگام استفاده از اسیدها در روتین مراقبت پوست خود حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

مراقبت های بعد از اسید تراپی پوست

عوارض اسید تراپی پوست صورت چیست؟

  1. خارش پوست
  2. سرخی
  3. سوزش پوست
  4. احساس سوزن سوزن هنگام استفاده

هزینه اسید تراپی

هزینه اسید تراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

اگر می خواهید بدانید که ایا ژل صورت حرکت می کند یا خیر، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

نظرات کاربران درباره این مطلب :اتنا [ 1402-04-20 ]
سلام وقت بخیر میخواستم بدونم اثرش به طور معمول تا کی هست و برای کدوم نوع پوست تاثیر بیشتری داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر خط اخم؛ ماندگاری، مراقبتها، عوارضتزریق فیلر خط اخم؛ ماندگاری، مراقبتها، عوارض

تزریق فیلر یکی از بهترین و مؤثرترین راه ها برای رفع خطوط اخم است که امروزه بسیار مورد استقبال واقع شده است. ... ادامه مطلب

آیا پی آر پی در درمان ریزش مو موثر است؟آیا پی آر پی در درمان ریزش مو موثر است؟

یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای درمان ریزش زیاد موی سر هم در آقایان و هم در خانمها، تزریق پی آر پی به پوست سر است؛ که محلول پلاسمای سرشار از پلاکت می‌باشد ... ادامه مطلب

آیا مزوتراپی در درمان ریزش مو موثر است؟آیا مزوتراپی در درمان ریزش مو موثر است؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به پوست و مو و زیبایی که دباعث دغدغه و نگرانی در مردان و زنان زیبا پسند در سراسر دنیا شده است ، ریزش مو می‌باشد. عدم تعادل هورمونها، کمبود مواد مغذی مناسب، کاهش گردش خون، بیماریهای خاص و مصرف داروها از جمله علل و عوامل ریزش مو در دنیای کنونی است ... ادامه مطلب