اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

دلایل ریزش ابروها و راهکارهای پیشگیری و درمان آن

ریزش موی ابرو شرایطی است که در آن فرد، متوجه نازک شدن مو یا ریزش بخشی از موها در ابروهای خود شود. این اختلال می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد و ممکن است در یک ابرو یا هر دو ابرو رخ دهد. به طور معمول، ریزش ابرو جدی نیست؛ اما در برخی موارد، این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر باشد. از این رو پیگیری علت و تشخیص آن بسیار اهمیت دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در روند درمان ریزش ابرو، مرحله اول، تشخیص درست علت ریزش است که باید پیش از درمان ریزش ابرو انجام شود. تشخیص صحیح و به موقع علت ریزش ابرو می‌تواند پزشک را در درمان سریع ریزش ابرو یاری کند. هنگامی که پزشک، علت ریزش مو‌های ابرو را تعیین کرد، می‌توانید مناسب‌ترین روش درمانی را انتخاب کنید. راه‌های درمانی برای ریزش ابرو، با توجه به علت آن بسیار متفاوت و متنوع است.

علل ریزش ابروها در مردان

علل ریزش ابروها در زنان

ریزش ابرو در زنان یکی از مشکلات زیبایی است که ممکن است بر اثر چندین عامل ایجاد شود. فشار یا کشیدگی مکرر بر روی ابروها و اصلاح بیش از حد ابرو می‌تواند منجر به ضعیف شدن ریشه‌های مو و در نتیجه ریزش ابرو شود. استفاده نادرست از محصولات مراقبت ابرو نیز می‌ تواند این مشکل را تشدید کند. دیگر عوامل ریزش ابرو عبارتند از:

همچنین بخوانید: جلوگیری از ریزش مو

نحوه تشخیص علت ریزش ابروها

تشخیص علت ریزش ابرو معمولاً توسط پزشک یا متخصص پوست صورت می‌گیرد. درمرحله اول، پزشک از شما سؤالاتی درباره سابقه خانوادگی و پزشکی شما، علائم مربوط به ریزش ابرو، علل محتمل مرتبط و تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی، مصرف داروها و... خواهد پرسید.
سپس با استفاده از ابزارهایی به نام درموسکوپ و ابزار بریگام ابرو، به ترتیب موهای ابرو و پوست را بزرگ‌نمایی و شدت ریزش را ارزیابی می کند. در صورت عدم تشخیص قطعی ریزش ابرو با این ابزارها، پزشک آزمایش خون را تجویز می کند. پس از تشخیص دقیق، متخصص پوست درمان‌های مناسب را توصیه خواهند کرد.

دلایل ریزش ابرو

ریزش طبیعی ابرو چقدر است؟

یک ابروی متوسط نزدیک به ۲۵۰ تار مو دارد. با توجه به اینکه یک چرخه معمولی مو یعنی فاز آناژن ۶۰ تا ۷۰ روز است، پس در یک چرخه‌ی طبیعی روزی ۳ تار ابرو می‌ریزد.

ریزش ابروها در بارداری

رایج‌ترین علت ریزش ابروی زنان، تغییرات هورمونی در دوران بارداری و زایمان است. گاهی این تغییرات موقتی هستند و بعد از زایمان به حالت اولیه بازمی‌گردند؛ اما در برخی موارد ممکن است به طور دائمی باشند .

ریزش ابروها در چه کسانی شایع تر است؟

ابروها به دلیل کاهش طبیعی تستوسترون (در مردان) و استروژن (در زنان) که از دهه 40 شروع می شود، کم پشت به نظر می رسند. هر دوی این هورمون ها بر چرخه رشد مو و ساختار فولیکول های مو تأثیر می گذارند. ابروها به مرور زمان می ریزند؛ زیرا ساقه های مو ریزتر می شوند و برخی از فولیکول ها، تولید مو را متوقف می کنند. در حالی که افزایش سن یکی از دلایل رایج ریزش موی ابرو است، بسیاری از عوامل دیگر از جمله عوامل ژنتیکی، فشارهای روحی، تغییرات هورمونی، آلوپسی ، عوارض دارویی و... می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند.

روشهای درمان ریزش ابروها

اولین قدم برای مقابله با ریزش مو مراجعه به پزشک برای شناسایی علت ریزش ابرو است. در ادامه معمول‌ترین شیوه‌های درمان ریزش ابرو را بررسی خواهیم کرد:

بیماتوپروست موضعی

بیماتوپروست یک داروی موضعی است که افراد آن را مستقیماً روی ابرو اعمال می‌کنند. چندین مطالعه نشان داده است که استفاده از بیماتوپروست یک بار در روز می‌تواند نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در رابطه با ریزش ابرو به همراه داشته باشد.

کورتیکواستروئیدها

استفاده از کرم‌ها یا پمادهای استروئیدی می‌تواند ریزش مو را کند، کند. با توجه به بنیاد ملی آلوپسی آره آتا (NAAF)، مطالعات نشان داده است که با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی، رشد مجدد ابرو تا حدود ۲۵ درصد بهبود یافته است. افراد همچنین می‌توانند برای تحریک رشد مو از تزریق کورتیکواستروئید استفاده کنند. پزشکان اغلب این تزریق‌ها را برای کمک به درمان آلوپسی آره آتا (طاسی) انجام می‌دهند. بنیاد طاسی در رابطه به استفاده از کورتیکواستروئیدها برای ریزش ابرو می‌گوید که رشد مو ۴ هفته بعد از این درمان مشاهده می‌شود.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از داروهای ضد ریزش مو است که به طور گسترده برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. افراد اغلب از ماینوکسیدیل و کورتیکواستروئیدها با هم برای درمان ریزش موی ابرو استفاده می‌کنند. هنگامی که یک فرد محلول ماینوکسیدیل ۵٪ را به صورت موضعی دو بار در روز استفاده می‌کند، حداقل تأثیر را تجربه خواهد کرد. ممکن است ترکیب این دارو با کورتیکواستروئیدها برای گرفتن نتایج بهتر استفاده شود.

میکروبلیدینگ ابرو یا دیگر روش های ترمیم و آرایش ابرو

این گزینه چندان ارتباطی با درمان ندارد؛ اما راه چاره‌ی بدی نیست. میکروبلیدینگ و فیبروز یا دیگر روش‌های ترمیم ابرو باعث رشد مجدد مو نمی‌شود؛ اما می‌تواند ظاهری پرتر به ابروها بدهد.

روان درمانی

گاهی کاهش ریزش ابرو ناشی از اختلالات روانی است، اختلالاتی مانند استرس مزمن، اضطراب یا تریکوتیلومانیا. در این شرایط ابتدا باید مشکل روانی را برطرف کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که علت ریزش ابرو یا کلا ریزش موی شما مشکلی روحی یا روانی است، بهترین اقدام این است که با یک روانشناس مشورت کنید و درمان توصیه‌شده را شروع کنید.

کا‌شت ابرو

کاشت ابرو یک مداخله جراحی جزئی با حداقل تهاجم و تقریباً بدون درد است. این جراحی مانند کاشت مو شامل برداشتن دقیق برخی از تارهای مو (معمولاً حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰) از پشت سر یا از ابروی سالم و پیوند آنها به مناطقی است که دچار ریزش مو شده‌اند.کاشت ابرو تنها در یک جلسه و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

سایر درمان های ریزش ابرو

روش‌های دیگری که می توان برای درمان ریزش ابرو استفاده کرد عبارت‌اند از:

  1. برخی مواد شیمیایی موضعی می‌توانند با ایجاد یک واکنش آلرژیک باعث رشد مو شوند. این مواد شیمیایی معمولاً یک عارضه جانبی مانند تورم و خارش در ناحیه ابرو ایجاد می‌کنند.
  2. طب سوزنی می‌تواند طاسی و انواع دیگر آلوپسی را تا حدودی درمان کند. این درمان با کاهش حملات به پیاز مو و تحریک گردش خون کار خود را انجام می‌دهد.
  3. آنترالین که معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود، یک داروی ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. این دارو اغلب برای کسانی که ریزش ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند، تجویز می‌شود.
  4. مکمل‌های غذایی مانند آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ در برابر ریزش ابرو در زنان و احتمالاً در مردان مؤثر هستند. ممکن است پزشک مصرف این مکمل‌ها را برای شما تجویز کند.
  5. برای ریزش‌های ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص، ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون تجویز کند.

پیشگیری از ریزش ابروها

همین که سن رو به افزایش می‌گذارد، ابروها خود به خود کم پشت می‌شود. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه به این مرحله برسید، اقداماتی برای پیشگیری از این عارضه انجام دهید. برای پیشگیری از ریزش ابروها راه‌های زیادی وجود دارد، که مؤثرترین آ‌ها به شرح زیر است:

دکتر لادن ناظمی یکی از پزشکان مجربی است که با کسب مهارت در نتیجه سالها فعالیت در زمینه های مختلف پوست و مو، می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان جای جوش و جوش در اصفهان به شما مراجعین محترم باشد. اگر مایل به کسب آگاهی بیشتر در زمینه درمان جای جوش توسط ایشان می‌باشید، با شماره های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا پوست ترک میخورد؟چرا پوست ترک میخورد؟

برخی مواقع ترک پوست به علت یک اختلال پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس (سوریازیس)، یا بر اثر تماس پوست با یک ماده تحریک کننده بروز می‌کند. ترک پوست همچنین می‌تواند یک علامت اختلالی زمینه‌ای باشد. بطورمثال افراد دچار دیابت ممکن است با ترک پوست کف دست و پا مواجه شوند ... ادامه مطلب

تزریق چربی چیست و چه مزایایی دارد؟تزریق چربی چیست و چه مزایایی دارد؟

تزریق چربی روشی است که برای افزایش حجم و جوانسازی پوست انجام میشود. در این روش از چربی بدن خود فرد به عنوان یک فیلر استفاده می‌شود. فیلرها یا حجم‌دهنده‌های پوستی، دسته‌ای از مواد تزریقی هستند که با ورود به لایه‌ای از پوست، موجب حجم‌دهی و جوانسازی پوست می‌شوند ... ادامه مطلب

آیا تغییر رنگ پوست با لیزر امکان پذیر است؟آیا تغییر رنگ پوست با لیزر امکان پذیر است؟

سفید کردن پوست با استفاده از لیزر روشی است که در آن پرتوهای متمرکز نور برای از بین بردن پوست ناهموار، نامطلوب یا آسیب دیده استفاده می شود ... ادامه مطلب