اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

علل و درمان ریزش مژه

مژه در کنار زیبایی وظیفه محافظت از چشم و جلوگیری از ورود آلودگی را به درون این ارگان حیاتی در بدن بر عهده دارد. بسیاری از افراد، به ویژه بانوان، دوست دارند مژه هایی بلند و زیبا داشته باشند؛ اما گاهی مژه ها شروع به ریزش می کنند و همین امر نگرانی های زیادی را برای افراد به وجود می آورد. مژه‌های ما چرخه‌ای شبیه به موهای سرمان را طی می‌کنند و قبل از ریزش، دوره رشد را تجربه می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

همه چیز از سلامت کلی شما گرفته تا روتین مراقبت از پوست روزانه و حتی استرس می تواند روی مژه شما تأثیرگذار باشد. اول از هر چیزی برای پی بردن به این که چرا مژه های شما بیشتر از دیگران می ریزند، به پزشک مراجعه کنید. اگر ریزش مژه‌ها در اثر بیماری ایجاد شده است، باید تا زمان درمان کامل بیماری یا کنترل آن منتظر بمانید. بعد از گذشت دوره عود بیماری رشد مژه‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود و ریزش آنها نیز متوقف خواهد شد.

ریزش مژه تا چه حد طبیعی است؟

ریزش مژه اگر بین یک تا 5 عدد در روز باشد طبیعی است؛ اما در غیر این صورت نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. چرخه رشد مژه
مانند تمام موهای بدن، مژه نیز در سه مرحله رشد می‌کند:

  1. مرحله آناژن: مرحله تولد و رشد مژه است که حدود چهل روز طول می‌کشد.
  2. فاز کاتاژن: حجم مژه کاهش می‌یابد و به تدریج پیر می‌شود.
  3. فاز تلوژن: مژه می‌افتد و فولیکول در پایه پلک کمی‌استراحت می‌کند در حالی که مژه جدید رشد می‌کند. اگر از مژه‌ها به خوبی مراقبت شود و شما در سلامت باشید، این عمل می‌تواند سه ماه طول بکشد.

علت ریزش مژه

1. استفاده از ریمل

مطالعات زیادی نشان داده است که اکثر زنان به‌دلیل استفاده از ریمل یا محصول آرایشی بی‌کیفیت دچار ریزش مژه می‌شوند. به این وضعیت ماداروزیس می‌گویند. در واقع باید ریمل‌های ضد آب را از عوامل مؤثر در ریزش مژه دانست.

2. استرس

استرس همان‌طور که می‌تواند آسیب زیادی به عملکرد بدن وارد کند، موجب از بین رفتن مژه‌ها هم می‌شود. بدن با تحمل استرس و فشار عصبی در متابولیسم تغییراتی ایجاد می‌کند که نوسان ترشح هورمون کورتیزول را در پی خواهد داشت. این هورمون باعث کنترل حالات عصبی، جنگ و گریز می‌شود که در صورت ایجاد تغییر در سطح ترشح آن کنترل لازم هم از بین می‌رود. این نوسانات ناشی از استرس می‌تواند به ریختن و نازک شدن تار مژه منجر شود.

3. تریکوتیلومانیا تاگل

وضعیت روانی فرد از دیگر دلایل ریزش مژه به‌شمار می‌آید. تریکوتیلومانیا که به آن اختلال کنترل تکانه هم می‌گویند وضعیتی است که فرد بیمار به کندن موهای سر، مژه یا ابروی خود علاقه دارد. این بیماران موهای سر یا تار مژه خود را از ریشه جدا می‌کنند و احتمال این‌که در مدت زمان کوتاه بخش بزرگی را از بین ببرند بسیار زیادی است. احتمال بروز این عارضه در کودکان و نوجوانان به‌خصوص سنین بلوغ بیشتر است. در صورت درمان احتمال توقف این عارضه وجود دارد، اما برخی افراد تا سنین بزرگسالی هم با این کار به تار مژه و موهای سر خود آسیب می‌زنند.

علل و درمان ریزش مژه

4. تیروئید

غده تیروئید کم‌کار و پرکار می‌تواند باعث شکننده شدن تارهای مژه، خشکی و کم پشت شدن آنها شود. افراد مبتلا به تیروئید پرکار با لکه‌های طاس روی سر، ابرو و مژه‌های خود روبه‌رو می‌شوند که در نهایت به ریختن تار موهای آن ناحیه منجر خواهد شد.

5. آلوپسی

آلوپسی یک بیماری شناخته شده در زمینه سیستم ایمنی است که با ریزش مو در بخش‌های مختلف بدن همراه می‌شود. سلول‌های ایمنی به فولیکول مو حمله می‌کنند و باعث از بین رفتن آنها خواهند شد. از همین رو فرد در موهای سر، مژه و ابروی خود با پدیده ریزش مواجه می‌شود. این بیماری به‌طور کلی قابل درمان نیست؛ اما می‌توان با راهکارهای پزشکی آن را کنترل کرد.

6. داروها

مصرف خودسرانه برخی از داروها می‌تواند باعث ریختن تار مژه، ابرو و موی سر شود؛ بنابراین از استفاده داروها بدون تجویز پرهیز کنید و در صورت مشاهده عوارض حتماً از پزشک مربوطه مشورت بگیرید. از دیگر عوامل مؤثر در ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری موارد می‌توان با اصلاح سبک زندگی و از بین بردن عادات رفتاری غلط ریزش مژه‌ها را متوقف یا کنترل کرد؛ اما در صورت مشاهده موارد زیر حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

درمان ریزش مژه

تشخیص درست علت هر بیماری، ضامن موفقیت درمان آن است. توصیه می کنیم پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید. حتی درمان های خانگی و غیردارویی هم باید با مشورت پزشک انجام شود.

تغذیه ی ناسالم و کمبود‌ مواد مغذی ضروری، از مهم ترین دلایل ریزش مو و مژه ها هستند. برای این که ریزش مژه ها درمان شود یا از شدت آن کاسته شود، رژیم غذایی تان باید شامل انواع پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات، مغزها و دانه ها و حبوبات و غلات باشد. اگر از مولتی ویتامین ها و مکمل ها استفاده می کنید، نوعی را انتخاب کنید که حاوی مقدار کافی آهن، روی، ویتامین های گروه B و C, A و E باشد تا نیاز روزانه ی بدن شما تأمین شود. البته قبل از تهیه ی هر مولتی ویتامین و مکملی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

هنگامی که از فر کننده ی مژه استفاده می‌کنید ممکن است کنترل دست خود را از دست بدهید و مژه ‌ها را بکنید. وقتی که مژه ها از ریشه کنده می شوند، فولیکول ‌ها آسیب می بینند. آسیب به فولیکول ها باعث ریزش مژه ها می شود، پس تا جایی که ممکن از فر کننده ی مژه استفاده نکنید یا این کار را با احتیاط انجام دهید.

باقی ماندن مواد موجود در لوازم آرایش چشم مانند مداد، سایه، خط چشم و ریمل به خصوص ریمل ضد آب در هنگام خواب، مژه ‌ها را خشک می کند و باعث ریزش آنها می شود. پیش از خواب حتماً آرایش خود را با محلول یا شوینده ی مخصوص پاک کننده ی آرایش چشم پاک کنید. سپس با آب ولرم بشویید. برای خشک کردن چشم ها، به هیچ عنوان دستمال کاغذی را روی پلک های خود نکشید.

همیشه هنگام تماس با چشم هایتان با ملایمت رفتار کنید. از کشیدن مژه ها هنگام پاک کردن آرایش خودداری کنید. مالیدن پلک ها نه تنها باعث تشکیل چین و چروک های زیر چشم می شود، بلکه ریشه ی مژه ها را ضعیف می کند و باعث ریزش آن ها می شود.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

کاشت مژه و مژه های مصنوعی که در سالن های زیبایی و آرایشی انجام می شود، در طولانی مدت باعث ریزش بیشتر مژه ها می شود. چسب هایی که به عنوان نگهدارنده ی این مژه ها استفاده می شوند، هنگام جدا شدن از پلک، مژه ها را هم می کنند. برخی افراد هم به این مواد حساسیت دارند و به التهاب چشم دچار می شوند که دلیل دیگری برای ریزش مژه است. سعی کنید تا جایی که ممکن است، به جای استفاده از اکستنشن مژه و مژه های مصنوعی، مژه های خود را به طور طبیعی تقویت کنید.

برس کشیدن مژه ها به آرامی به افزایش خون رسانی به فولیکول های مژه کمک کرده و رشد آنها را تقویت می کند. برای اثربخشی بهتر می توانید این کار را با یک روغن گیاهی طبیعی انجام دهید.

کمبود آهن باعث ریزش مو و مژه ها می شود. گوشت قرمز، جگر و تخم مرغ منابع غنی آهن هستند. اگر گیاه خوار هستید با مشورت پزشک مکمل آهن مصرف کنید.

زینک یا روی یک ماده ی معدنی است که نقش مهمی در سلامت پوست و مو و مژه ها دارد و کمبود آن باعث ریزش مژه ها می شود. مطمئن باشید که در طول روز مقدار کافی زینک دریافت می کنید.

اگر پزشک شما تشخیص داد که علت ریزش مژه هایتان کمبود ویتامین B است، احتمالاً برایتان ویتامین B کمپلکس تجویز می کند. ویتامین های گروه B نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و مو و مژه ها دارند.

جلوگیری از ریزش مژه

تغییرات اندک در عادات روزانه شما می تواند از ریزش بیش از حد مژه جلوگیری کند. بسته به سبک زندگی خود، ممکن است بخواهید:


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرزانه همتی [ 1402-08-10 ]
سلام خانم دکتر دختر من 10 سالشه و رو ی مژه هاش چیزی شبیه به شوره میزنه دکتر پماد تتراسایکلین تجویزکردن ولی چشم هاش قرمز میشه چکار کنیم که این شوره ها از بین بره

فرزانه همتی [ 1402-08-10 ]
سلام خانم دکتر دختر من 10 سالشه و رو ی مژه هاش چیزی شبیه به شوره میزنه دکتر پماد تتراسایکلین تجویزکردن ولی چشم هاش قرمز میشه چکار کنیم که این شوره ها از بین بره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین روش های درمان کک و مک صورت چیست؟بهترین روش های درمان کک و مک صورت چیست؟

کک و مک، لکه‌های تیره رنگ و دایره شکل با قطر حدود ۵ میلی متر روی پوست هستند و به صورت ساده یا ناشی از آفتاب سوختگی بروز می‌کنند. این لکه های پوستی به صورت معمول روی لایه سطحی پوست هستند؛ و اغلب در مناطقی از بدن مانند صورت، شانه‌ها و دست‌ها که بیشتر در معرض تابش اشعه خورشید قرار می‌گیرند؛ به خصوص در ... ادامه مطلب

اصلاح خط اشک با تزریق ژلاصلاح خط اشک با تزریق ژل

فیلر زیر چشم یک فرایند زیبایی شناسی است که در آن مواد پرکننده و جوان کننده در ناحیه زیر چشم تزریق می شود. ... ادامه مطلب

تورم بیش از حد لب پس از تزریق ژلتورم بیش از حد لب پس از تزریق ژل

ورم لب پس از تزریق ژل، یکی از عوارض رایج این عمل میباشد که در برخی از افراد بیش از حد قابل انتظار است و مدت زمان طولانی تری هم این ورم باقی میماند ... ادامه مطلب