اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

علت ریزش مو در مردان و زنان بالای ۴۰ سال

ریزش مو با افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است. تقریباً تمام افراد با افزایش سن متوجه ریزش مو و نازک شدن مو می‌شوند. در تمام سنین، سلول‌ها به طور مداوم رشد می‌کنند و می‌میرند؛ اما زمانی که سن بالاتر می‌رود، مرگ سلول‌ها با سرعت بیشتری نسبت به رشد دوباره آنها اتفاق می‌افتد. با بالارفتن سن، چربی کمتری در پوست سر تولید می‌شود که ممکن است موها را ضعیف و شکننده کند. این موضوع می‌تواند منجر به ریزش و نازک شدن موها شود. طبق آخرین آمار و پژوهش‌ها، حدود 70 درصد از زنان بالای 70 سال، ریزش مو با الگوی زنانه را تجربه می‌کنند و 40 درصد از زنان در دوران یائسگی، دچار ریزش مو می‌شوند. در مردان بالای 40 سالگی نیز، تقریباً نیمی از آنها به دلیل مشکلات ارثی مانند آلوپسی آندروژنی (طاسی با الگوی مردانه) دچار ریزش مو خواهند شد.

دکتر لادن ناظمی در اصفهان می‌توانند انواع مشکلات و بیماری های پوستی مانند قارچ پوستی را با جدیدترین روشها درمان نمایند. ایشان با استفاده از امکانات به روز و مدرن، به شما در بهبودی و رفع مشکلات پوستی، همچنین زیبای و جوانسازی پوست یاری می‌رسانند. برای آشنایی با روش‌های درمانی مطب دکتر لادن ناظمی یا جهت رزرو نوبت با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.

علت ریزش مو در مردان و زنان بالای ۴۰ سال

بیماری آلوپسی آره آتا

واژه آلوپسی آندروژنیک به الگوی طاسی اشاره دارد. این بیماری توسط دو آنزیم به نام آروماتاز و ردوکتاز 5-a ایجاد می شود. آلوپسی آندروژنیک به عنوان یک مشکل سیستم ایمنی طبقه بندی می شود و شدت این مشکل در افراد مختلف متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است موها بدون نیاز به کمک پزشکی مجدداً رشد کنند. در ریزش مزمن مو، ریزش مو تنها در پوست سر اتفاق نمی افتد، بلکه در دیگر نقاط بدن نیز قابل مشاهده است. در آلوپسی آندروژنیک تکه های طاسی عمدتاً در فرق سر و اطراف سر مشاهده می شود. افراد در 40 سالگی می توانند به آلوپسی آره آتا مبتلا شوند. وضعیتی که در آن فولیکول های مو توسط گلبول های سفید خون تحت حمله قرار می گیرند. در موارد خفیف، درمان مناسب می تواند باعث بهبودی مساعدی شود.

ژنتیک

طاسی با الگوی مردانه رایجترین شکل ریزش مو در آقایان است. این همان ریزش موی شایع U شکل بوده و کاملاً ژنتیکی است. ژن‌ها باید از هر دو والد به فرد منتقل شوند تا شخص مستعد ابتلا به این نوع ریزش مو شود. این ویژگی وراثتی باعث می‌شود پوست سر فرد نسبت به تغییر هورمون در فولیکول‌های مو حساس شده، در نهایت آنها را پس زده و باعث ریزش مو می‌شود. در زنان ریزش مو میتواند ارثی باشد که همان الگوی ریزش موی زنانه یا آندروژنیک است. این نوع کم پشتی پس از قاعدگی که استروژن بدن کاهش می یابد، تشدید می شود.

ریزش مو

استرس زیاد یا شوک

استرس، شوک و عواملی مانند کاهش وزن ناگهانی، عمل جراحی و بیماری میتواند کم پشتی موقت ایجاد کند. به این نوع کم پشتی تلوژن افلوویوم میگویند که در مرحله تلوژن اتفاق می افتد.

شیمی درمانی، رادیوتراپی و دیگر داروها

کم پشتی ناشی از این عوامل، ناگهانی و در همه نقاط بدن اتفاق می افتد. این نوع کم پشتی آناژن افلوویوم نام دارد و در مرحله رشد موها اتفاق می افتد.

کم کاری تیروئید

طاسی ناگهانی میتواند از عوارض مشکلات تیروئیدی باشد که در این مورد علاوه بر کم پشت شدن مو، ریزش مو، خشک و زبر شدن و پیچیدن آن نیز اتفاق میافتد. این نوع طاسی هنگامی که هورمون های بدن متعادل شوند به آرامی متوقف می شود؛ اما در بعضی موارد حتی پس از درمان نیز طاسی ادامه می یابد به خصوص اگر از داروی درمان تیروئید (لووتیروکسین) استفاده می کنید.

رژیم لاغری

کمبود مواد غذایی از دلایل دیگر ریزش مو در خانم ها است. بسیاری از خانم ها برای لاغر شدن رژیم های غیر اصولی را به کار می برند که باعث می شود بدن دچار کمبود مواد غذایی شده و موها ریزش پیدا کند. افراد گیاهخوار به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی و عدم مصرف مواد غذایی حیوانی دچار کمبود پروتئین، روی، آهن، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین های گروه B و... می شوند.

فقر آهن یا لیزین

طبق یک تحقیق، 90 درصد از خانم هایی که از کم پشتی مو رنج می برند، درگیر فقر آهن و لیزین (نوعی آمینو اسید) هستند. لیزین به جا به جایی آهن در بدن کمک می کند که موجب سوخت و ساز بدن است.

افزایش سن

با بالا رفتن سن عملکرد سلول‌ها و عضوهای بدن کمی دچار مشکل می‌شود که سلول‌های پوست و مو هم از این قائده مستثنی نیستند. پس ریزش مو در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی امری کاملاً طبیعی است.

یائسگی

نزدیک به 50 درصد بانوان با نزدیک شدن به سن 50 سالگی با مشکل کم پشت شدن یا ریزش مو مواجه می شوند؛ چراکه هورمون ها تا به این سن به رشد مو کمک می کردند؛ اما ریزش مو با عبور از 50 سالگی و کاهش استروژن شروع می شود.

بیماری

ناراحتی تیروئید، دیابت، بیماری لوپوس یا کم خونی از جمله بیماری هایی به شمار می آیند که ابتلا به آنها ریزش ناگهانی مو را در پی دارد و ریزش مو غالباً نخستین نشانه بیماری است. عفونت قارچی ، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بعضی از درمان های سرطان نیز منجر به ریزش مو می شود.

تشخیص علل ریزش مو

درمان ریزش مو در مردان و زنان بالای 40 سال

روشهای موضعی و تقویتی

  1. ماینوکسیدیل: محلول یا شامپو ماینوکسیدیل که هر روز بر روی پوست سر باید مالید.
  2. ویتامین درمانی: پکیج درمانی است که شامل انواع ویتامین های مناسب برای رشد و تقویت مو است و از ریزش مو جلوگیری میکند و باید حتماً طبق نظر پزشک و مصرف شود.
  3. فیناستراید : یک قرص تجویزی است که ممکن است به کند شدن ریزش مو کمک کرده و باعث رشد موی جدید شود. این دارو بیشتر برای آقایان تجویز می‌شود و در آقایان زیر ۶۰ سال تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت.

مزوتراپی

مزوتراپی مو یک روش غیر تهاجمی است که در آن ترکیب‌های خاصی در لایه‌های سطحی پوست تزریق می‌شود. این مواد در زیر لایه اپیدرم پوست تزریق شده تا به بافت هدف برسند. ترکیب تزریقی می‌تواند شامل مواد بسیاری باشد که بر اساس نیاز افراد، می‌توان آن را برای هر بیماری به‌صورت خاص تهیه نمود. ترکیب این مواد تزریقی می‌تواند شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک و کوآنزیم ها باشد.

لیزر تراپی

یکی دیگر از راههای درمان ریزش مو و تقویت مو لیزر تراپی یا لیزر سرد است. که با سطح انرژی و جریان کم و اثر بخشی بالا صورت میگیرد. در این روش، جراحی انجام نخواهد شد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک میشود و باعث میشود موها ضخیم تر، با کیفیت ساقه اضافه، بدون ریزش و براق تر شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

یکی از روش‌های درمان ریزش مو تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی مو است. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر تزریق می‌شود. این روش به ترمیم مو کمک می‌کند. تزریق پلاکت یا (PRP) باعث کاهش ریزش مو و بهبود تراکم و قطر مو می‌شود.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

هورمون درمانی

درصورتی‌ که ریزش مو به علت عدم تعادل هورمونی باشد، معمولاً از هورمون درمانی برای توقف ریزش مو استفاده می‌شود. از داروهای ضدبارداری یا هورمون استروژن و پروژسترون برای درمان ریزش مو در زنان استفاده می‌شود. داروهای ضدآندروژن مانند اسپیرولاکتون نیز برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. آندروژن‌ها هورمون‌های مردانه هستند که در برخی زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، سرعت ریزش مو را تسریع می‌کنند. داروهای ضدآندروژن، تولید هورمون مردانه را متوقف می‌کنند و از ریزش مو در زنان جلوگیری می‌کنند.

کاشت مو

در برخی موارد که فرد به هیچ‌گونه درمانی پاسخ نمی‌دهد ممکن است از کاشت یا پیوند مو استفاده شود. در این روش از قسمت‌های سالم مو برداشته می‌شود و به قسمت‌های کم‌تراکم یا خالی‌تر پیوند زده می‌شود.

هایفوتراپی یکی از روشهای غیر جراحی جوانسازی و لیفت پوست است که توسط دکتر لادن ناظمی در اصفهان انجام می‌شود. اگر مایل به جوانسازی پوست با هایفوتراپی هستید با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :هاله [ 1402-08-22 ]
خانم دکتر پدر و مادر من در اثر کهولت سن موهای سرشون خیلی کم شده و من 20 سالمه و میخوام برای جلوگیری از ریزش مو از الان اقدام کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزووایت صورت یا کرم پودر دائمیمزووایت صورت یا کرم پودر دائمی

مزو وایت صورت یا کرم پودر دائمی روشی کم عارضه برای داشتن پوستی روشن‌تر و خوش رنگ تر می‌باشد. مزو وایت برای افرادی با رنگ پوست تیره مناسب است. همچنین از این روش برای کاهش کک و مک، لک، تیرگی دور چشم، تغییر رنگ پوست ناشی از آکنه و لک های پیری، رفع تیرگی زیر بغل، بیکینی، پشت آرنج و زانوها استفاده می‌شود ... ادامه مطلب

مهمترین کاربردهای لیزر کیوسوئیچمهمترین کاربردهای لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ یکی از تکنیک های موثر برای درمان لک های پوستی است که در اثر افزایش سن ایجاده می‌شوند. این لیزر بیش از یک دهه مورد استفاده بوده و توانسته است به خوبی لک های تیره سطح پوست را درمان نماید. همچنین این روش یکی از کم عارضه ترین و موثرترین روشهای پاک کردن تاتو می‌باشد ... ادامه مطلب

معرفی فیلر پلوریال کلاسیکمعرفی فیلر پلوریال کلاسیک

یکی از بهترین روش ها برای کاهش چین و چروک صورت و فرم دهی به صورت استفاده از ژل یا پرکننده ها می باشد ... ادامه مطلب