اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

با خشکی پوست دست چه کنیم؟

به طور کلی دستان شما در برابر عناصر موجود در محیط بسیار مقاوم هستند؛ اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض بادهای شدید یا مواد تحریک کننده می‌تواند عوارض جانبی را برای دست‌ها به دنبال داشته باشد. خشکی پوست دست‌ها یک وضعیت شایع است که معمولاً بیشتر در زمستان تجربه می‌شود که در این فصل دست‌ها نمی‌توانند رطوبت را حفظ کنند و در نتیجه پوست آنها خشک و خشن می‌شود. دست‌های خشک به نظر می‌رسد که فاقد چربی طبیعی هستند و بعضی مواقع هنگامی که آنها را می‌کشیم، ممکن است ظاهری ترک خورده پیدا کنند و یا این چنین احساس شود. در شرایطی شدیدتر، این ممکن است منجر به درد یا خونریزی شود. قبل از جستجوی بهترین درمان برای این وضعیت، باید بدانید که چه چیزی می‌تواند باعث خشک شدن پوست دست‌های شما شود. در ادامه علت و درمان خشکی پوست دست شرح داده میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت خشکی پوست دست

در بیشتر موارد، خشکی پوست یک دلیل محیطی دارد. گاهی هم یک بیماری مسبب ایجاد خشکی پوست است. مهم‌ترین عواملی که باعث خشکی پوست می‌شوند، عبارتند از:

علائم خشکی پوست دست

علائم و نشانه‌های خشکی پوست دست، با توجه به شدت و علت خشکی، می‌تواند علائم مختلفی باشد. از جمله از علائمی نشان از ابتلا فرد به خشکی پوست دست است، عبارت‌اند از:
دست‌ها احساس خشکی و حساس بودن می‌کنند. حتی در برخی از افراد ممکن است دست‌ها کمی قرمز رنگ بشوند. این نشانه‌ها حاکی از خشکی پوست خفیف است. توجه داشته باشید که خشکی پوست در کودکان اغلب این نشانه‌ها را به همراه دارد.
خشک و زبر شدن پوست دست، از دیگر علائمی است که حاکی از ابتلا فرد به خشکی پوست است. این علائم بیشتر زمانی رخ می‌دهند که خشکی پوست شدید باشد. همچنین ایجاد ترک‌های ظریف بر روی پوست یا مشاهده لکه‌های پوستی پوسته‌پوسته‌شده از دیگر نشانه‌های ابتلا به پوستی خشک شدید است.
در صورتی که فرد شرایط زمینه‌ای مانند درماتیت آتوپیک داشته باشد، پوست وی در اثر خشکی، زبرتر شده و ممک است با خارش و التهاب نیز همراه باشد. علائم گفته شده در فصل زمستان که هوا سرد و خشک است و یا بعد از دوش گرفتن که رطوبت بدن کم‌تر می‌شود، شدیدتر می‌شوند.

خشکی پوست دست

عوامل خطر خشکی پوست دست

هر شخصی ممکن است در طول زندگی خود دچار این مشکل شود؛ اما احتمال خشک‌ شدن پوست در برخی افراد بیشتر است. از جمله:

عوارض خشکی پوست

در موارد خفیف تا متوسط خشکی عوارض خاصی ایجاد نکرده و بی‌ضرر است؛ اما گاهی با مراقبت نکردن از پوست خشک ممکن است موارد زیر ایجاد شوند.

  1. درماتیت آتوپیک (اگزما): اگر مستعد این بیماری باشید، خشکی بیش از حد باعث فعال‌شدن بیماری شده و ترک‌هایی روی پوستتان ایجاد می‌شود.
  2. عفونت: احتمال ایجاد ترک روی پوست خشک زیاد است. این ترک‌ها باعث ورود باکتری‌ها به پوست شده و عفونت ایجاد می‌کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر به علت اگزما یا هر مشکل پوستی دیگر دچار خشکی پوست دست شدید، ممکن است دچار عوارضی چون عفونت و یا ناخن‌های بد شکل شوید. برخی علائم ممکن است نشان دهنده مشکلات جدی باشد مانند:

جلوگیری از خشکی پوست دست

از جمله از راه‌های جلوگیری از خشکی پوست دست عبارت‌اند از:

بیشتر بدانید ؛ بهترین زمان ترمیم ژل لب

رفع و درمان خشکی پوست دست

روش‌های خانگی برای درمان خشکی پوست دست

درمان‌های خانگی برای از بین بردن خشکی پوست دست بسیار متنوع و مؤثر هستند. این روش‌ها بسیار آسان بوده و به راحتی در خانه قابل اجرا است. از جمله از این روش‌ها عبارت‌اند از:

دستگاه بخور نقش بسیار مؤثری در محافظت از پوست بدن ایفا می‌کند. استفاده از این دستگاه در محیط‌های خشک یا ماه‌های زمستان بسیار چاره ساز است.

مواد غذایی که مصرف می‌کنید نقش بالایی در سلامت پوست بدن شما دارند. پروتئین‌ها و مکمل‌های ویتامین B و ویتامین E از جمله از مواد مغذی هستند که می‌توانند پوست شما را تا حد زیادی نرم نگه دارند.

آدرس صفحه اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

با دور ماندن از محیط‌های استرس‌زا می‌توانید تا حد زیادی خشکی پوست را درمان کنید؛ چرا که استرس تأثیر بسیار بدی در لامت پوست دارد.

این دستگاه‌ها باعث تشدید خشکی پوست می‌شوند. تا حد زیاد از استفاده از این دستگاه‌ها بپرهیزید.

امروزه انواع مختلفی از ماسک برای خشکی پوست دست ساخته می‌شود. این ماسک‌ها حاوی مواد مختلفی بوده و خشکی پوست را درمان می‌کنند. اگر شما نیز به این بیماری مبتلا شده‌اید، استفاده از ماسک می‌تواند به بهبود وضعیت پوست شما کمک کند.

دارو برای خشکی پوست دست

پزشکان ممکن است در کنار استفاده از سایر روش‌ها که ذکر کردیم، داروهایی را برای شما تجویز کنند تا به آبرسانی پوستتان کمک کند. استفاده از کرم و پماد را می‌توان یکی از بهترین راه‌های درمان پزشکی برای پوستی خشک دانست. تعداد بسیار زیادی کرم و پماد برای درمان خشکی پوست وجود دارند از این رو ما نمی‌توانیم بهترین پماد برای خشکی پوست دست را تعیین کنید. پس بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کرده و یک پماد یا کرم مناسب با شرایط پوستی خود تهیه کنید.
توجه داشته باشید که برای آنکه درمان پوست دست شما در مدت زمان کمی نتیجه خیلی خوبی داشته باشد، لازم است تا از هرگونه اقدام خودسرانه‌ای خودداری کرده و به یک متخصص پوست مراجعه کنید. حتی اگر می‌خواهید از روش‌های خانگی و طب سنتی برای درمان خود استفاده کنید، بایستی این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید.

کلینیک دکتر لادن ناظمی، یکی از مراکز مجهز ارائه دهنده اَعمال زیبایی و جوانسازی ، مانند پیلینگ کربن لیزر در اصفهان می‌باشد. در این مجموعه، با بکارگیری جدیدترین ابزار و تجهیزات، و تحت نظر پزشک پوست بهترین نتایج را مشاهده خواهید نمود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه زارع [ 1402-08-22 ]
خانم دکتر من ژل لب تزریق کردم حدود هفته پیش ولی لب هام خشکی زده دلیلش چیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نحوه تزریق ژل خط اخم چگونه است؟نحوه تزریق ژل خط اخم چگونه است؟

استفاده از ژل در منطقه بین دو ابرو و محل خط اخم بسیار موثر و در عین حال نیازمند دقت زیادی است. یکی از دلایلی که تزریق ژل خط اخم را محبوب کرده است ناتوانی دیگر روش ها مثل بوتاکس است ... ادامه مطلب

آشنایی با عوارض تزریق ژل گونهآشنایی با عوارض تزریق ژل گونه

در اثر افزایش سن گونه ها افتاده و کم حجم می‌شوند و نیاز به بازسازی پیدا می‌کنند. تزریق ژل گونه از روشهایی است که برای گونه گذاری انجام می‌شود و مانند هر روش دیگری ممکن است عوارضی در پی داشته باشد که در ادامه مطلب به این عوارض اشاره خواهد شد ... ادامه مطلب

تزریق ژل حجم دهنده است یا جوانساز؟تزریق ژل حجم دهنده است یا جوانساز؟

فیلرها، پرکننده‌ها یا حجم‌دهنده‌های پوستی به موادی گفته می‌شود که ساختاری مشابه ژل دارند و برای جوانسازی پوست استفاده می‌شوند. از تزریق فیلرهای پوستی در زیر پوست می‌توان برای جبران حجم از دسته رفته، رفع چین و چروک‌ها، بهبود شکل انحناهای سطحی (کانتور) صورت و بدن استفاده کرد ... ادامه مطلب