اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

عوارض قلیان و سیگار برای پوست

عوامل متعددی در بروز پیری زودرس پوست در افراد نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به ژنتیک، استرس، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و... اشاره کرد؛ ولی می‌توان گفت عوامل ایجاد مشکلات پوست و مو در میان افراد، امروزه نسبت به گذشته تغییر کرده ‌است. در بین این عوامل، مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری، مصرف سیگار و قلیان است که متأسفانه در سال‌های اخیر مصرف آن در بین افراد افزایش شدیدی داشته است. دخانیات یــا مــواد دخانــی، هــر مــاده یــا فرآورده‌ای است کــه تمــام یــا بخشی از مــاده خــام تشکیل‌دهنده آن، گیاه توتون یــا تنباکــو یــا مشتقات آن باشـد. توتون و تنباکوی قلیان به علت داشتن آمونیاک چند برابر بیشتر از سیگار، جذب بدن می‌شود. سیگار و قلیان اثرات منفی بر پوست دارند. با هر بار پک‌ زدن سیگار، حدود 70 سی‌سی و با هر بار پک‌ زدن قلیان حدود 500 سی‌سی دود وارد ریه افراد می‌شود.10 دقیقه دود کردن سیگار باعث کاهش اکسیژن‌ رسانی پوست به مدت یک ساعت می‌شود. دخانیات، پوست را رنگ پریده و ضخیم می‌سازد و پرده خاکستری رنگی را روی چین و چروک ها، به ویژه گونه‌ها خلق می‌کند که یکی از دلایل آن این است که نیکوتین باعث انبساط شریان‌های خونی می‌شود، لذا خون کمتری به پوست می‌رسد. از دیگر عوارض دخانیات بر پوست، چین و چروک‌ می‌باشد.

دکتر لادن ناظمی در اصفهان می‌توانند انواع مشکلات و بیماری های پوستی مانند قارچ پوستی را با جدیدترین روشها درمان نمایند. ایشان با استفاده از امکانات به روز و مدرن، به شما در بهبودی و رفع مشکلات پوستی، همچنین زیبای و جوانسازی پوست یاری می‌رسانند. برای آشنایی با روش‌های درمانی مطب دکتر لادن ناظمی یا جهت رزرو نوبت با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.

ترکیبات موجود در دود دخانیات

عوارض قلیان و سیگار برای پوست

عوارض سیگار و قلیان بر پوست

پیری زود رس پوست

از جمله آثار پیری زودرسی که از عوارض و اثر سیگار بر پوست می‌باشد ایجاد چین و چروک‌های اطراف لب و خطوط پنجه کلاغی دور چشم به شکل زودرس و زودتر از حالت معمول در افراد سیگاری قابل مشاهده می‌باشد. از جمله دلایل پیری زودرس پوست در افراد سیگاری عدم گردش خون کافی و در پی آن نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های پوستی می‌باشد.

کشیدگی پوست

مصرف سیگار و دخانیات طی زمان موجب کاهش خاصیت کشسانی یا الاستیسیته پوست می‌شود. افراد سیگاری شاهد کشیدگی پوست خواهند بود. این عارضه جانبی مصرف سیگار فقط بر پوست صورت افراد سیگاری تأثیر نمی‌گذارد. به مرور با مصرف سیگار الاستیسیته‌ی پوست در کل سطح بدن کاهش می‌یابد و شاهد این حالت غیر‌معمول و نا‌خوشایند در سطح بدن خواهند‌بود. عوارض مصرف سیگار بر پوست به شکل کاهش الاستیسیته پوست بیشتر در نواحی سینه و ناحیه بالایی بازوها قابل مشاهده‌ می‌باشد.

سرطان پوست

شانس شیوع سلول‌های پوستی سرطانی تحت عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) در افرادی که دخانیات استعمال میکنند تا ۵۲% بیشتر از افراد معمولی می‌باشد. SCC ها دومین فرم رایج سرطان‌های پوستی در بین افراد می ‌باشند. این نوع از سرطان پوستی بیشتر در ناحیه لب و اطراف دهان افراد سیگاری قابل مشاهده می‌باشد. پزشکان دلیل افزایش شانس ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری را کاهش سطح ایمنی بدن به دلیل وارد شدن مواد سمی درون سیگار به بدن این افراد می‌‌دانند.

پسوریازیس

پسوریازیس حالت خاص پوستی می‌باشد که موجب خارش، قرمزی پوست و قسمت‌های پوسته پوسته روی سطح پوست می‌شود. استرس از عوامل ایجاد کننده این بیماری می‌باشد. از دیگر عوامل به وجود ‍آورنده پسوریازیس می‌توان به سیگار اشاره کرد. پزشکان دلیل شیوع بیشتر این بیماری بین افراد سیگاری را نیکوتین موجود در سیگار نام‌برده‌اند. نیکوتین سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار‌داده، باعث عفونت سلول‌های پوستی می‌شود و شیوع سلول‌های آلوده را سرعت می‌بخشد که همه آنها موجب شیوع سریع پسوریازیس می‌شوند. کشیدن سیگار ریسک ابتلا به پسوریازیس را در افراد تا دو برابر افراد معمولی افزایش می‌دهد و این میزان با توجه به میزان سیگار مصرفی روزانه افزایش می‌یابد. در زنان سیگاری با مصرف بیست سیگار یا بیشتر در طی روز این شانس دو و نیم برابر و در مردان تا یک و نیم برابر افراد عادی می‌باشد.

اثر منفی ترمیم زخم‌ها

اثر سیگار بر سلامت پوستتان عامل موجب تأثیرات منفی بر بهبود زخم‌ها می‌شود. میزان کم جریان خون و سرعت کم آن موجب کاهش توانایی بدن در بازسازی نقاط مختلفش می‌شود. پزشکان همواره تأکید به کاهش و قطع مصرف سیگار قبل و حین انجام عمل‌های جراحی دارند. مصرف سیگار در این زمان باعث کاهش سرعت بهبود بیمار بعد از انجام جراحی می‌شود. بیمار برای ترمیم بافت آسیب دیده طی عمل توانایی لازم را نخواهد‌داشت.

افزایش استرچ مارک

مصرف سیگار باعث افزایش استرچ مارک‌ها که در هنگام بارداری یا افزایش وزن روی بدن ظاهر می‌شوند می‌باشد. بدن فرد سیگاری توانایی بازسازی بافت آسیب دیده در ناحیه استرچ مارک را نخواهد‌داست.

تغییر رنگدانه‌های پوستی

از دیگر مضرات سیگار برای پوست می‌توان به افزایش ملانین در پوست اشاره کرد. این افزایش رنگدانه، خود منجر به ایجاد لکه‌های تیره به‌خصوص روی صورت می‌شود. نگه‌داشتن مکرر سیگار بین انگشتان یکسان نیز می‌تواند منجر به زرد شدن برخی از قسمت‌های پوست شود که ناشی از نیکوتین و سایر سموم موجود در سیگار است.

احتمال ابتلا به آکنه اینورسا

آکنه اینورسا (Hidradenitis suppurativa)، یک بیماری التهابی پوستی نسبتاً شایع است که بیشتر در مناطقی از بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه‌ها که پوست روی پوست ساییده می‌شود، ایجاد شده و حالت آمدن پوست روی پوست را به وجود می‌آورد. می‌توان گفت سیگار کشیدن یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر محیطی برای ایجاد آکنه اینورسا است.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

ابتلا به انواع عفونت‌ها

ابتلا به انواع عفونت‌ها در افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند، بسیار بیشتر است. این افراد معمولاً دچار بیماری‌هایی مانند آنچه در بخش زیر می‌گوییم، می‌شوند:

فواید ترک سیگار و قلیان

درصورتی‌که دچار نوعی از بیماری‌های پوستی هستید، درصورتی‌که سیگار را ترک کنید به‌احتمال‌زیاد بیماری شما تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد با ترک سیگار، التهاب رگ‌های خونی که منجر به بسیاری از بیماری‌های پوستی مرتبط با سیگار می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. گردش خون و ضربان قلب شما و همچنین عملکرد قلب و ریه‌ها بهبود می‌یابد. همچنین بازگشت جریان خون طبیعی، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به سلول‌های پوست می‌رساند و پوست شما می‌تواند سالم‌تر به نظر برسد. به‌طورکلی نیز با ترک سیگار، بدن شما شروع به التیام خود خواهد کرد و توانایی طبیعی بدن برای التیام زخم‌ها بهبود می‌یابد.

هایفوتراپی یکی از روشهای غیر جراحی جوانسازی و لیفت پوست است که توسط دکتر لادن ناظمی در اصفهان انجام می‌شود. اگر مایل به جوانسازی پوست با هایفوتراپی هستید با شماره‌های 32240913 و 09336900224 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قاهری [ 1402-08-22 ]
پدر من خیلی سیگار مصرف میکنه و روی پوست صورت و دستش پر از لک هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا پوست ترک میخورد؟چرا پوست ترک میخورد؟

برخی مواقع ترک پوست به علت یک اختلال پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس (سوریازیس)، یا بر اثر تماس پوست با یک ماده تحریک کننده بروز می‌کند. ترک پوست همچنین می‌تواند یک علامت اختلالی زمینه‌ای باشد. بطورمثال افراد دچار دیابت ممکن است با ترک پوست کف دست و پا مواجه شوند ... ادامه مطلب

آیا بعد از تزریق ژل باید انتی بیوتیک خورد؟آیا بعد از تزریق ژل باید انتی بیوتیک خورد؟

ژل لب ماده ای است که به روش تزریق باعث حجیم تر شدن لب ها می شود و ظاهری برجسته به لب ها می بخشد، همچنین فرم آنها را نیز اصلاح می کند ... ادامه مطلب

نحوه انجام لیزر موهای زائدنحوه انجام لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین روش های رفع موهای زاید بدن تبدیل شده است و در سال های اخیر تقاضا براى لیزر موهای زائد افزايش زیادی داشته است که باعث خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون ، تیغ ، مومک ، موبر و دستگاه اپیلیدی همچنین جوش ها و موهای زیر پوستی می شود ... ادامه مطلب