اصفهان ، خیابان آمادگاه ، ساختمان آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111 - تلفن : 32240913 - 031
مثل فصل ها زیبا باشید

چه علت هایی موجب ریزش مو در مردان میشود؟

طبق مطالعات علمی از دست دادن ۸۰ الی ۱۰۰ تار مو در طول یک شبانه روز کاملاً طبیعی است؛ زیرا از ریزش این مقدار برای پوست سر مفید بوده و برای چرخه رشد مو لازم است. مشکل زمانی آغاز می‌شود که از دست دادن این تارها بیشتر از حد معمول باشد و پس از مدتی کم شدن تراکم مو به چشم بیاید. ریزش مو که آلوپسی نیز نامیده می‌شود، اختلالی است که در اثر وقفه در چرخه‌ی تولید موی بدن ایجاد می‌شود. در صورت مختل شدن این چرخه یا آسیب فولیکول مو، ممکن است ریزش موها نسبت به رویش آنها سریع‌تر شود. ریزش مو در مردان ممکن است در اوایل بلوغ شروع شود، اگرچه غیر معمول است.

بسیاری از مردان شروع ریزش موی خود را اواخر دهه 20 یا اوایل دهه 30 می‌دانند و حدود 80 درصد مردان تا سن 70 سالگی تا حدودی تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند. مردانی که از عارضه ریزش موی مردانه یا آندروژنیک آلوپسیا رنج می برند، در دوره های مختلف سرعت ریزش موی آنها نیز کم و یا زیاد می شود و حتی در دوره های زمانی خاصی این ریزش ممکن است برای مدتی متوقف شود. ریزش مو در مردان از ناحیه ی جلوی سر شروع می شود و پس از درگیر کردن طرفین سر به پشت سر کشیده می شود. به طور کلی ریزش مو در اثر عواملی مانند ژنتیک و زمینه ی ارثی، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف دخانیات، بیماری های پوستی ، استرس زیاد، مصرف برخی داروها و … رخ می دهد. به منظور تشخیص صحیح علت ریزش مو و درمان اصولی و به موقع این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد؛ زیرا عوامل ایجاد کننده ی ریزش مو متعدد هستند و باید درمان استاندارد با توجه به تشخیص عامل ایجاد کننده صورت پذیرد.

درمان زودرس ریزش مو یا ترمیم مو ممکن است سرعت نازک شدن موها را کاهش دهد و باعث رشد مجدد موها گردد. روشهای درمانی متعددی برای توقف و پیشگیری از ریزش مو مانند مزوتراپی، هیرفیلر، پی آر پی و ... وجود دارد که توسط دکتر لادن ناظمی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره تلفن 32240913 تماس حاصل فرمایید.

علل ریزش مو در مردان

آسیب جسمی

مواردی مانند تصادفات شدید، عمل‌های جراحی و یا بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا و کرونا به چرخه رشد مو شوک وارد می‌کنند که همین امر سبب ریزش مو می‌شود.

مصرف بیش از حد ویتامین A

برخی از افراد تصور می‌کنند که زیاده‌روی در مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای بدن آنها فایده دارد؛ اما شاید جالب به نظر بیاید یک علت ریزش مو در مردان مصرف بیش از اندازه ویتامین A است؛ زیرا این ویتامین محلول در چربی بوده و مصرف زیاد آن سبب واکنش شیمیایی سمی در بدن فرد می‌شود.

کمبود پروتئین در رژیم غذایی

برای دریافت پروتئین بدن فقط خوردن گوشت و تخم کافی نیست، بلکه خوردن ماهی، حبوبات و سبزیجات حاوی پروتئین هم لازم است. پس افرادی دچار ریزش مو هستند باید تمام خوراکی‌های پروتئین‌دار را شناسایی کرده و آنها را رژیم غذایی خود قرار دهند.

کمبود آهن

کمبود آهن یکی از عوامل تشدید کننده طاسی در مردان بوده است؛ زیرا فقر آهن ساخت هموگلبین را کاهش می‌دهد. هموگلبین وظیفه اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را دارد، زمانی که این مقدار کاهش پیدا کند، سلول‌های پوست سر و مو به دلیل نداشتن اکسیژن کافی از کار می‌افتند.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید موردی دیگری است که به عنوان مهمترین علت ریزش مو در مردان شناخته می‌شود. تیروئید، یک غده کوچک در گردن که با ترشح هورمون تیروکسین سوخت و ساز، رشد، دما و… در بدن تنظیم می‌کند. تیروئید کم کار این هورمون را کمتر از حد معمول تولید می‌کند که یکی از نتایج آن ریزش مو است. البته با تشخیص و درمان به موقع به راحتی این مشکل رفع می‌شود.

کمبود ویتامین B

ویتامین B یک ویتامین محلول در آب بوده که نقش مهمی در سلامت سلول‌های بدن و عملکرد مغز دارد. رژیم‌های غذایی غیر اصولی که برخی افراد برای چاقی یا لاغری می‌گیرند، باعث به وجود آمدن فقر این ویتامین مهم در بدن می‌شود. از دست دادن موهای سر یا صورت یکی از عوارض و نشانه‌های کمبود ویتامین B است.

علت ریزش مو در مردان

بیماری لوپوس

لوپوس یا خود ایمنی مزمن بیماری است که سیستم ایمنی بدن در آن دچار اختلال می‌شود. به بیان ساده‌تر سلول‌های دفاعی به تمام سلول‌های سالم بدن حمله کرده و آنها را از بین می‌برند. سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو یکی از اهداف این حمله هستند.

کاهش شدید وزن

گاهی افراد برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل خود به صورت خودسرانه رژیم‌های غیر اصولی را شروع می‌کنند. حذف یا اضافه کردن برخی از مواد خوراکی میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها را بهم می‌ریزد. همین امر باعث مختل شدن فرایند رشد مو می‌شود و نتیجه ناخوشایند آن ریختن موهای سر یا بدن است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی به عنوان یک راه درمانی بیماری سرطان بوده است؛ اما اصلی ترین عوارض این دارو‌های از دست دادن موی سر و بدن است؛ زیرا این داروها تقسیم شدن سلول‌ها را متوقف یا محدود می‌کنند که سلول‌های پوست و مو هم با این مشکل مواجه می‌شوند.

بیماری آلوپسی آره آتا

این بیماری تقریباً مشابه بیماری لوپوس بوده و تنها فرق آن این است که بدن فقط به فولیکول‌های سالم مو حمله می‌کند که شاهد ریزش ناگهانی موها در یک منطقه دایره‌ای با حاشیه کاملاً مشخص هستیم.

مصرف داروهای خاص

مصرف داروهایی که برای درمان فشارخون، افسردگی و روماتیسم تجویز می‌شود، دیگر علت ریزش مو در مردان است.

اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو

اختلالی به نام تریکوتیلومانیا، اختلال است که فرد دائماً با موهای سر خود بازی می‌کند یا آنها را می‌کند. این کار رشد مو را متوقف کرده و به مرور زمان کم شدن تعداد تارهای مو به وضوح حس می‌شود.

افزایش سن

با بالا رفتن سن عملکرد سلول‌ها و عضوهای بدن کمی دچار مشکل می‌شود که سلول‌های پوست و مو هم از این قائده مستثنی نیستند. پس ریزش مو در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی امری کاملاً طبیعی است.

کم شدن آب بدن

مو در وضعیتی که بدن کمبود آب داشته باشد و رطوبت کافی به آن نرسد شکننده و ضعیف می‌شود و در نهایت می‌ریزد.

مصرف بیش از حد مجاز مکمل‌های بدنسازی

علت ریزش مو در مردان بدنساز گاهی سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک یا همان داروهای مخصوص بدنسازی است.

کشیدن سیگار

سیگار عملکرد سالم دی ان ای و خونرسانی به فولیکول‌های مو را دچار مشکل می‌کند. از همین رو اکثر افراد سیگاری دچار طاسی و ریزش مو می‌شوند.

مصرف الکل

مصرف الکل سیستم گوارش و کبد فرد را دچار مشکل می‌کند. طبیعتاً زمانی که فرد در سیستم گوارش خود اختلالی داشته باشد تغذیه مناسب و مواد معدنی لازم به پوست سر و سلول‌های رشد مو نمی‌رسد.

شستشوی غلط

رفتارهای زیر در حمام موجب از بین رفتن و آسیب دیدن مو می‌شود:

  1. چنگ زدن مو‌ها هنگام شستن
  2. استفاده از آب بسیار داغ
  3. استفاده از شوینده‌های غیر‌استاندارد

آب و هوای نامناسب

آب و هوا نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد، به همین دلیل به افرادی که در معرض آفتاب شدید، سرمای زیاد و آلودگی هستند توصیه می‌شود که از کلاه‌های مخصوص فصل و چتر استفاده کنند.

هورمون ها

دی هیدراتستسترون (Dihydrotestosterone) یا DHT یکی از هورمون هایی است که به تستسترون مرتبط است و عامل ایجاد ریزش مو و در بعضی موارد طاسی در مردان است. این هورمون زمانی ترشح می شود که تستسترون با استفاده از آنزیمی به نام 5 alpha-reductase واکنش نشان می دهد. فولیکول های مو در زمان ترشح DHT، نازک تر می شوند و به مرور زمان ساقه موها ضعیف تر و کوچک تر می شود. بعدها به مرور زمان بسیاری از این تارهای مو، رشدشان متوقف می شود.

علائم ریزش موی مردانه

ترتیب معمول ریزش مو در مردان مبتلا به طاسی آندروژنیک مردانه، ریزش موی شقیقه‌ها (دو طرف سر) است که تا ریزش موی جلو سر ادامه پیدا می‌کند. ریزش مو تدریجی است و به صورت پسرفت دائمی خط مو به نظر می‌رسد. با گذشت زمان، یک ناحیه طاس در پشت یا تاج سر دیده می‌شود و در بعضی مردان، به مرور زمان تمام بالای سر ممکن است طاس شود و موها به شکل نعل اسب در پشت سر باقی بمانند و بعضی مردان ممکن است آن را هم از دست بدهند.

انواع الگوی ریزش مو در مردان

۱. آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه‌ای یا ریزش موی سکه‌ای ) یک اختلال خودایمنی است که باعث ریزش مو می‌شود. این نوع آلوپسی معمولاً به‌صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل روی پوست سر یا سایر نقاط بدن که مو دارند (همچون ریش، ابروها یا مژه‌ها) ظاهر می‌شود.

برخی از انواع آلوپسی آره آتا عبارت‌اند از آلوپسی توتالیس، آلوپسی یونیورسالیس، آلوپسی باربا، آلوپسی افیازیس.

۲. آلوپسی سیکاتریس سانتریفیوژ مرکزی (آلوپسی اسکار)

آلوپسی‌های اسکار گروهی از اختلالاتی هستند که فولیکول مو را از بین می‌برند، آن را با بافت اسکار جایگزین می‌کنند و باعث ریزش دائمی مو می‌شوند. در این نوع آلوپسی اسکار، ریزش مو از قسمت میانی پوست سر شروع می‌شود، سپس به‌آرامی به سمت بیرون منتشر می‌شود.

۳. آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی (آلوپسی اسکار)

آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی (FFA) نوعی از آلوپسی اسکار است که در آن فولیکول مو تخریب می‌شود و با بافت اسکار جایگزین می‌شود. در این نوع آلوپسی، موهایی که در جلوی سر قرار دارند می‌ریزند. این ریزش مو می‌تواند روی ابروها هم تأثیر بگذارد.

۴. لیکن پلانوپیلاریس (آلوپسی اسکار):

لیکن پلانوپیلاریس شامل سفید شدن قسمت‌هایی از پوست سر است و بیشتر در طرفین، جلو و قسمت پشتی سر مشهود است.

سایر انواع آلوپسی شامل تلوژن افلوویوم، آناژن افلوویوم، آلوپسی کششی، تریکوتیلومانیا و آلوپسی آندروژنیک هستند.

درمان ریزش مو در مردان

درمان داخلی ریزش مو با الگوی مردانه

در درمان‌های داخلی سعی می‌شود تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) یعنی هورمون مردانه‌ای کنترل شود که فولیکول‌های موی افراد مستعد ریزش مو به لحاظ ژنتیکی را ضعیف می‌کند. بازدارنده‌ی 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز دارویی است که برای درمان ریزش موی مردانه تجویز می‌شود. 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز آنزیمی است که در غدد فوق کلیوی (آدرنال) وجود دارد و تستوسترون را به DHT تبدیل می‌کند. این دارو اثر آنزیم را محدود می‌کند.

فیناستراید (پروپشیا)

جدیدترین داروی ریزش مو با الگوی مردانه فیناستراید یا پروپشیا است که با مسدود کردن 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز تبدیل تستوسترون به DHT را کاهش می‌دهد.

پروپشیا با توجه به بررسی‌های انجام شده باید از ریزش مو جلوگیری کند؛ اما مشکل اینجا است که دو نوع آنزیم 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز نوع یک و نوع دو وجود دارد. پروپشیا فقط آنزیم نوع دو را متوقف می‌کند. اگر مصرف این دارو قطع شود، اثر آن پس از 6 ماه از بین می‌رود و مو پس از 12 ماه به کم پشتی قبل از شروع درمان می‌شود.

درمان‌های خارجی ریزش مو

ماینوکسیدیل یا روگین یکی از درمان‌های خارجی (موضعی) ریزش مو است که رشد موی صورت، بدن و سر را افزایش می‌دهد. ماینوکسیدیل مویرگ‌ها را گشاد می‌کند.

پی آر پی

درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت ( پی آر پی ) روشی است که در آن مقداری خون از بیمار گرفته می‌شود و پس از قرار دادن در سانتریفیوژ، فقط سلول‌های غنی شده (پلاسمای سرشار از پلاکت) در پوست سر تزریق می‌شود. پروتئین‌های ضروری تزریق شده رشد طبیعی مو را تحریک می‌کند.

اینستاگرام دکتر لادن ناظمی

مزوتراپی

از تکنیک اصلی مزوتراپی روش‌های متعددی چون Mesoplasty یا MesoHair استخراج شده است که در درمان ریزش موی کاربرد دارند.ت زریق‌های مزوتراپی به دو روش دستی یا با استفاده از تفنگ مخصوص مزوتراپی انجام می‌شود. محلول مزوتراپی به تدریج هورمون DHT را خنثی می‌کند و رشد مجدد مو را موجب می‌شود.

لیزر تراپی

لیزر مورد استفاده دارای کلاهک بازی است که 100 درصد ناحیه مورد نظر را پوشش می‌دهد و فولیکول‌های مو را به خوبی تحریک می‌کند. نور پرتو لیزر با افزایش متابولیسم فولیکول‌ها و تحریک تولید پروتئین از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا حتی آن را متوقف می‌سازد. به علاوه لیزر درمانی با استفاده از تجهیزات به شکل کلاه یا شانه نیز در خانه قابل انجام است که مورد تأیید FDA نیز قرار دارد.

کاشت مو

کاشت مو عملی جراحی است که در آن فولیکول‌های مو از بخش دیگری از بدن به نام ناحیه اهدا کننده گرفته می‌شود و به بخش کم‌پشت یا طاس یعنی ناحیه دریافت کننده پیوند زده می‌شود. کاشت مو عمدتاً برای درمان طاسی با الگوی مردانه انجام می‌شود. پیوندهای حاوی فولیکول‌های مو که در برابر طاسی مقاوم هستند، از ناحیه‌هایی مانند پشت سر گرفته و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شود.

برای درمان لک صورت با تزریق مزوژل پروسترولین در اصفهان، می‌توانید به مطب دکتر لادن ناظمی مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن32240913 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک ب ، طبقه اول ، واحد 111
تلفن مطب : 32240913 - 031
موبایل مطب : 09336900224

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میزان ماندگاری و انواع ژل ژوویدرممیزان ماندگاری و انواع ژل ژوویدرم

ژل ژوویدرم (Juvederm) یکی از انواع فیلر موجود در بازار است که به عنوان فیلر برای از بین بردن چین و چروک و علائم پیری، افزایش حجم لب و گونه، زاویه سازی فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ژل که دارای پایه اسید هیالورونیک است به صورت تزریقی توسط پزشک متخصص برای نواحی مختلف به ویژه گونه، لب و اطراف ده ... ادامه مطلب

کاربرد تزریق آنزیم لب چیست؟کاربرد تزریق آنزیم لب چیست؟

بهترین و مؤثرترین راه برای اصلاح فرم لب، تزریق ژل لب است‌. ژل های لب بر پایه‌ی اسید هیالورونیک طی چند سال گذشته به عوامل تقویت کننده و پرکننده بافت نر ... ادامه مطلب

تزریق چربی چیست و چه مزایایی دارد؟تزریق چربی چیست و چه مزایایی دارد؟

تزریق چربی روشی است که برای افزایش حجم و جوانسازی پوست انجام میشود. در این روش از چربی بدن خود فرد به عنوان یک فیلر استفاده می‌شود. فیلرها یا حجم‌دهنده‌های پوستی، دسته‌ای از مواد تزریقی هستند که با ورود به لایه‌ای از پوست، موجب حجم‌دهی و جوانسازی پوست می‌شوند ... ادامه مطلب